dc.description.abstract | Skolans uppgift är att förmedla kunskaper och att skapa förutsättningar för elevernas lärande. För att undervis-
ningen ska fungera krävs det att läraren klarar av att leda eleverna och den pedagogiska verksamheten på ett
ändamålsenligt sätt. Syftet med denna studie var att undersöka gymnasielärares uppfattning av sitt sätt att leda i
klassrummet. Frågeställningarna var: Vilka faktorer anser gymnasielärare vara utmärkande för ett framgångsrikt
ledarskap i klassrummet? och Hur beskriver gymnasielärare sitt arbete med att leda och motivera eleverna i
klassrummet? Kvalitativa intervjuer genomfördes och fyra gymnasielärare deltog i undersökningen. Intervjuerna
genomfördes med hjälp av ljudinspelning, och det insamlade materialet transkriberades, analyserades och tema-
tiserades. Resultatet tolkades och diskuterades sedan i förhållande till tidigare forskning. Undersökningen resul-
terade i fem olika faktorer som de deltagande lärarna anser är utmärkande för ett framgångsrikt ledarskap i klass-
rummet. Undersökningen gav också en inblick i hur de deltagande lärarna beskriver sitt arbete med att leda och
motivera sina elever, hur de menar att de skapar goda relationer samt hur de förklarar att de använder sig av
tydlighet och struktur för att uppnå ett gynnsamt klassrumsklimat. De fem faktorerna som enligt lärarna i denna
studie utmärker ett framgångsrikt ledarskap var: Medvetenhet om ledarrollen, Förmåga att skapa ett gott klass-
rumsklimat, En god lärar-elevrelation, Tydlighet och struktur samt Förmåga att motivera eleverna. Undersök-
ningens reslutat kan vara användbart för både praktiserande lärare och lärarstudenter, vilka arbetar med att skapa
eller förbättra sitt ledarskap. | sv |