Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Catrinesv
dc.date.accessioned2015-04-14T13:26:30Z
dc.date.available2015-04-14T13:26:30Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38693
dc.description.abstractSkolans uppgift är att förmedla kunskaper och att skapa förutsättningar för elevernas lärande. För att undervis- ningen ska fungera krävs det att läraren klarar av att leda eleverna och den pedagogiska verksamheten på ett ändamålsenligt sätt. Syftet med denna studie var att undersöka gymnasielärares uppfattning av sitt sätt att leda i klassrummet. Frågeställningarna var: Vilka faktorer anser gymnasielärare vara utmärkande för ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet? och Hur beskriver gymnasielärare sitt arbete med att leda och motivera eleverna i klassrummet? Kvalitativa intervjuer genomfördes och fyra gymnasielärare deltog i undersökningen. Intervjuerna genomfördes med hjälp av ljudinspelning, och det insamlade materialet transkriberades, analyserades och tema- tiserades. Resultatet tolkades och diskuterades sedan i förhållande till tidigare forskning. Undersökningen resul- terade i fem olika faktorer som de deltagande lärarna anser är utmärkande för ett framgångsrikt ledarskap i klass- rummet. Undersökningen gav också en inblick i hur de deltagande lärarna beskriver sitt arbete med att leda och motivera sina elever, hur de menar att de skapar goda relationer samt hur de förklarar att de använder sig av tydlighet och struktur för att uppnå ett gynnsamt klassrumsklimat. De fem faktorerna som enligt lärarna i denna studie utmärker ett framgångsrikt ledarskap var: Medvetenhet om ledarrollen, Förmåga att skapa ett gott klass- rumsklimat, En god lärar-elevrelation, Tydlighet och struktur samt Förmåga att motivera eleverna. Undersök- ningens reslutat kan vara användbart för både praktiserande lärare och lärarstudenter, vilka arbetar med att skapa eller förbättra sitt ledarskap.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLedarskap i klassrummetsv
dc.subjectgymnasieläraresv
dc.subjectmotivatiosv
dc.titleLedarskap i klassrummet. En kvalitativ studie av gymnasielärares uppfattningar av vad som utmärker ett framgångsrikt ledarskapsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record