• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärarbemötande och Motivation i skolan. En undersökning om elevers och engelsklärares syn på hur lärarbemötandet påverkar gymnasieelevers motivation i engelskundervisning.

Abstract
Abstrakt Motivation är ett mångtydigt begrepp som inte är enkelt att definiera. Begreppet kan definieras som ens vilja att upprepa ett visst beteende eller agerande för att uppnå ett resultat som oftast antingen direkt eller indirekt gynnar en. Då motivation är ett komplext begrepp som beror på flera olika faktorer har vi valt att förhålla oss till gymnasieelevers motivation i engelskundervisning. Syftet med denna studie är att undersöka både gymnasieelevers och gymnasielärares uppfattning om huruvida lärares bemötande påverkar elevernas motivation i ämnet engelska. Vår ambition är att ta reda på samtliga deltagares åsikter om vad lärare kan göra för att motivera sina elever och sedan få en insikt för om, och i så fall i vilken utsträckning, lärarna och eleverna delar samma uppfattning om vad som motiverar eleverna i engelskundervisningen. Med kännedom av att motivation är svårt att mäta har vi genomfört både en kvantitativ och kvalitativ studie. Genom enkäter och intervjuer har den empiriska delen i vår studie som huvudsyfte att bilda en uppfattning om huruvida lärares uppfattning om motivation stämmer överens med elevernas. Vi har intresserat oss för motivation som ett socialt fenomen såväl som för deltagarnas upplevelser. Detta innebär att vi ständigt hade i åtanke, och tog därför hänsyn till, att lärarna och eleverna i denna undersökning möjligtvis ser på motivation utifrån olika perspektiv och utgångspunkter. Både lärarnas och elevernas svar analyserades tematiskt under olika kategorier med fokus på relationen mellan lärare och elever, konstruktiv feedback, lärarens förhållningssätt, bemötande och pedagogik samt lärarens personlighet och engagemang. Vår undersökning visar att de lärare och elever som deltog har samma syn på många aspekter av elevmotivation. Däremot finns det punkter där deras inställningar och intryck skiljer sig åt, vilket fick oss att tänka på vikten av att lyssna på och samarbeta med eleverna för att så mycket som möjligt höja de sistnämndas motivation att lära sig engelska.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38694
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_38694_1.pdf (453.1Kb)
Date
2015
Author
Tringidou, Evlampia
Gumpo, Sanele
Keywords
elevmotivation
yttre motivation
inre motivation,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV