Lärarbemötande och Motivation i skolan. En undersökning om elevers och engelsklärares syn på hur lärarbemötandet påverkar gymnasieelevers motivation i engelskundervisning.
Sammanfattning
Abstrakt
Motivation är ett mångtydigt begrepp som inte är enkelt att definiera. Begreppet kan
definieras som ens vilja att upprepa ett visst beteende eller agerande för att uppnå ett
resultat som oftast antingen direkt eller indirekt gynnar en. Då motivation är ett
komplext begrepp som beror på flera olika faktorer har vi valt att förhålla oss till
gymnasieelevers motivation i engelskundervisning. Syftet med denna studie är att
undersöka både gymnasieelevers och gymnasielärares uppfattning om huruvida
lärares bemötande påverkar elevernas motivation i ämnet engelska. Vår ambition är
att ta reda på samtliga deltagares åsikter om vad lärare kan göra för att motivera sina
elever och sedan få en insikt för om, och i så fall i vilken utsträckning, lärarna och
eleverna delar samma uppfattning om vad som motiverar eleverna i
engelskundervisningen.
Med kännedom av att motivation är svårt att mäta har vi genomfört både en
kvantitativ och kvalitativ studie. Genom enkäter och intervjuer har den empiriska
delen i vår studie som huvudsyfte att bilda en uppfattning om huruvida lärares
uppfattning om motivation stämmer överens med elevernas. Vi har intresserat oss för
motivation som ett socialt fenomen såväl som för deltagarnas upplevelser. Detta
innebär att vi ständigt hade i åtanke, och tog därför hänsyn till, att lärarna och
eleverna i denna undersökning möjligtvis ser på motivation utifrån olika perspektiv
och utgångspunkter. Både lärarnas och elevernas svar analyserades tematiskt under
olika kategorier med fokus på relationen mellan lärare och elever, konstruktiv
feedback, lärarens förhållningssätt, bemötande och pedagogik samt lärarens
personlighet och engagemang.
Vår undersökning visar att de lärare och elever som deltog har samma syn på många
aspekter av elevmotivation. Däremot finns det punkter där deras inställningar och
intryck skiljer sig åt, vilket fick oss att tänka på vikten av att lyssna på och samarbeta
med eleverna för att så mycket som möjligt höja de sistnämndas motivation att lära
sig engelska.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Tringidou, Evlampia
Gumpo, Sanele
Nyckelord
elevmotivation
yttre motivation
inre motivation,
Språk
sv