• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vart har samhällskunskapen tagit vägen? En komparativ analys av kursplanerna för samhällskunskap i Lgr 11 och Lpo 94 utifrån ett utbildningsfilosofiskt perspektiv

Abstract
Sammanfattning: Skola och samhälle har sedan länge haft en intim relation. Skolans makt över morgondagens samhälle har inte gått politiken förbi. Under det senaste decenniet har skolan stått i centrum av den politiska debatten och 011 implementerades en ny läroplan för grundskolan, Lgr 11. Med vad för syn på utbildning ligger bakom denna förändring? Ett skolämne där en sådan fråga kan besvaras kan finnas inom samhällskunskapen. Kursinnehållet för de samhällsorienterande ämnena bestäms politiskt och ger vidare spår av en viss samhälls- och utbildningssyn. Denna uppsats syfte är att undersöka vilka utbildningsfilosofiska förändringar som har skett i kursplanen för samhällskunskap i och med skiftet mellan Lpo 94 och Lgr 11. Den valda metoden utgörs av en idealtypsanalys där idealtypererna utgörs av fyra strömningar inom utbildningsfilosofin: perennialism, essentialism, progressivism och rekonstruktivism. Det empiriska materialet utgörs av kursplanerna i ämnet samhällskunskap för Lpo 94 och Lgr 11. Resultaten visar att även om ingen större skillnad kan utläsas mellan kursplanerna så framträder en progressivistisk/essentialistisk trend i Lgr 11 i förhållande till Lpo 94. Resultaten har betydelse för läraryrket då det identifierar vilken utbildningsfilosofisk riktning samhällskunskapsämnet tagit i och med skiftet mellan Lpo 94 och Lgr 11. Förhoppningen är att undersökningen kan bidra till en fördjupad diskussion om skolan i allmänhet och samhällskunskapsämnet i synnerhet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38699
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_38699_1.pdf (551.0Kb)
Date
2015
Author
Olsson, Pontus
Keywords
Kursplaner
Samhällskunskap
Utbildningsfilosofier
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV