Vart har samhällskunskapen tagit vägen? En komparativ analys av kursplanerna för samhällskunskap i Lgr 11 och Lpo 94 utifrån ett utbildningsfilosofiskt perspektiv
Sammanfattning
Sammanfattning:
Skola och samhälle har sedan länge haft en intim relation. Skolans makt över morgondagens
samhälle har inte gått politiken förbi. Under det senaste decenniet har skolan stått i centrum
av den politiska debatten och 011 implementerades en ny läroplan för grundskolan, Lgr 11.
Med vad för syn på utbildning ligger bakom denna förändring? Ett skolämne där en sådan
fråga kan besvaras kan finnas inom samhällskunskapen. Kursinnehållet för de
samhällsorienterande ämnena bestäms politiskt och ger vidare spår av en viss samhälls- och
utbildningssyn. Denna uppsats syfte är att undersöka vilka utbildningsfilosofiska
förändringar som har skett i kursplanen för samhällskunskap i och med skiftet mellan Lpo 94
och Lgr 11. Den valda metoden utgörs av en idealtypsanalys där idealtypererna utgörs av
fyra strömningar inom utbildningsfilosofin: perennialism, essentialism, progressivism och
rekonstruktivism. Det empiriska materialet utgörs av kursplanerna i ämnet samhällskunskap
för Lpo 94 och Lgr 11. Resultaten visar att även om ingen större skillnad kan utläsas mellan
kursplanerna så framträder en progressivistisk/essentialistisk trend i Lgr 11 i förhållande till
Lpo 94. Resultaten har betydelse för läraryrket då det identifierar vilken utbildningsfilosofisk
riktning samhällskunskapsämnet tagit i och med skiftet mellan Lpo 94 och Lgr 11.
Förhoppningen är att undersökningen kan bidra till en fördjupad diskussion om skolan i
allmänhet och samhällskunskapsämnet i synnerhet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Olsson, Pontus
Nyckelord
Kursplaner
Samhällskunskap
Utbildningsfilosofier
Språk
sv