”Kenta ser att killarna kommer. Nu kollar dom på honom och på alla kjolarna. Det är nog bäst att han går på toan.” - Iscensättningar av genus och etnicitet i barnböcker
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med denna studie var att undersöka hur genus och etnicitet konstruerades i ett urval av de mest
utlånade barnböckerna i Göteborgs stad år 013. Våra frågeställningar var: Vilka identifikationer erbjuds i
dessa böcker? Hur iscensätts genusmässiga och etniska identiteter? Vi använde oss av en kvalitativ och
kvantitativ innehållsanalys i vår textanalys. Detta då vi ville undersöka både det manifesta inslaget i
texterna, alltså det som explicit uttrycks, men även analysera det som uttrycks mellan raderna. Då vi ansåg
att en bildanalys skulle ge extra värde till vår textanalys, valde vi att komplettera textanalysen med en
sådan. Vårt urval bestod av 7 barnböcker som alla fanns med på 100 listan över de mest utlånade böckerna
på alla Göteborgs folk- och skolbibliotek. Vi valde särskilt ut böcker som hade minst en karaktär med
annan än svensk etnicitet samt böcker där båda könen fanns med bland karaktärerna. I vårt resultat kunde vi
se en effekt av de föreställningar som finns om kön och etnicitet. Vi fann att karaktärer som tillåts bryta mot
könsnormerna samtidigt framställdes som annorlunda. Vidare fann vi att identifiktationsmöjligheterna för
män och kvinnor som bryter mot genusförväntningarna var begränsade genom att karaktärens utseende
förstärktes enligt könsnormerna. När karaktärer med annan än svensk etnicitet skildrades, var de mestadels i
bakgrunden eller frammålades som stereotyper. Karaktärerna skildrades med häftigt temperament och
illustrerades med stereotypt överdrivna drag. Då barnböckerna vi har analyserat används i skolan/förskolan
är det viktigt att lärare diskuterar och granskar de värden som uttrycks däri. Böckerna ger möjlighet till
igenkänning och identifikation varför det är nödvändigt att skildringen inte är för snäv. Det är därför av stor
vikt att lärare kan bredda sitt utbud av böcker, som omfattar normbrytande flickor och pojkar utan att
böckerna skildrar dem som annorlunda och avvikande från de andra av samma kön.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Lindroth, Hanna
Pedersén, Karoline
Keywords
Etnicitet
genus
identifikation
bilderbok
kapit
Language
sv