Motivation i skolan ur ett genusperspektiv. En kvalitativ studie av sju pojkar i årskurs 6
Abstract
Syftet med denna studie var att genom kvalitativa intervjuer studera pojkars attityder till skolarbete i årskurs 6 ur ett genusperspektiv. Uppsatsen grundar sig i att pojkar som grupp presterar sämre i skolan och att en ”pojkkris”
råder inom skolan. Ur det kommer studiens syfte - påverkas pojkars motivation för skolarbetet av att vara en
pojke.
Insamlingen av studiens material gjordes genom kvalitativa intervjuer med sju pojkar i en mindre ort i Skåne.
Intervjuerna grundar sig i tre huvudfrågor: 1) Hur ser pojkarna på studiemiljön, läraren och kamraternas
betydelse för deras eget lärande? 2) Vilka ambitioner har pojkar med sitt skolarbete? 3) Vilka orsaker ser
pojkarna bakom sina framgångar respektive misslyckande i skolan?
Det insamlade materialet har tolkats och analyserats genom en genusteori för att se om elevens könstillhörighet
påverkar deras motivation och ambition för deras skolarbete. Studiens resultat visar att pojkarnas motivation och
ambition påverkas av några olika faktorer. Dels vilket ämne de studerar och dels hur mycket talang de har för
ämnet sen innan. Pojkarna påverkas även av den sociala kulturen som finns i klassen där tävlingsinstinkten är
stark och där risken att bli kallad ”pluggis” är stor.
Resultatet visar även hur viktigt det är för pojkar att bli uppmuntrade att göra könsöverskridande ämnesval i
skolan för att få en möjlighet att förbättra sina resultat.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Toral, Emma
Människa, natur och samhälle för tidigar, Musik
Keywords
Motivation
genus
pojkar
skolan
Language
sv