• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivation i skolan ur ett genusperspektiv. En kvalitativ studie av sju pojkar i årskurs 6

Sammanfattning
Syftet med denna studie var att genom kvalitativa intervjuer studera pojkars attityder till skolarbete i årskurs 6 ur ett genusperspektiv. Uppsatsen grundar sig i att pojkar som grupp presterar sämre i skolan och att en ”pojkkris” råder inom skolan. Ur det kommer studiens syfte - påverkas pojkars motivation för skolarbetet av att vara en pojke. Insamlingen av studiens material gjordes genom kvalitativa intervjuer med sju pojkar i en mindre ort i Skåne. Intervjuerna grundar sig i tre huvudfrågor: 1) Hur ser pojkarna på studiemiljön, läraren och kamraternas betydelse för deras eget lärande? 2) Vilka ambitioner har pojkar med sitt skolarbete? 3) Vilka orsaker ser pojkarna bakom sina framgångar respektive misslyckande i skolan? Det insamlade materialet har tolkats och analyserats genom en genusteori för att se om elevens könstillhörighet påverkar deras motivation och ambition för deras skolarbete. Studiens resultat visar att pojkarnas motivation och ambition påverkas av några olika faktorer. Dels vilket ämne de studerar och dels hur mycket talang de har för ämnet sen innan. Pojkarna påverkas även av den sociala kulturen som finns i klassen där tävlingsinstinkten är stark och där risken att bli kallad ”pluggis” är stor. Resultatet visar även hur viktigt det är för pojkar att bli uppmuntrade att göra könsöverskridande ämnesval i skolan för att få en möjlighet att förbättra sina resultat.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38703
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_38703_1.pdf (399.3Kb)
Datum
2015
Författare
Toral, Emma
Människa, natur och samhälle för tidigar, Musik
Nyckelord
Motivation
genus
pojkar
skolan
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV