Hur sker bedömning i hem- och konsumentkunskap? Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt kring bedömning.
Sammanfattning
Sammanfattning
Att vara lärare i hem- och konsumentkunskap innebär ofta att arbeta på egen hand med planering, bedömning
och utvärdering och studiens syfte ligger i att synliggöra och analysera hem- och konsumentkunskapslärares
förhållningssätt relaterat till bedömning i skolan. Frågor som rör problemområdet handlar om vilka strategier
inom bedömning som kan identifieras hos några lärare i hem- och konsumentkunskap samt hur lärarna förhåller
sig till formativ respektive summativ bedömning. Metod som har använts i studien är semistrukturerade
intervjuer med sex lärare i hem- och konsumentkunskap och studiens analys har bearbetats via transkribering och
kodning. Studiens teoretiska ram utgår från begreppen validitet och reliabilitet och hur dessa står sig i
förhållande till bedömning. Att synliggöra hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt inom
bedömningsfältet får konsekvenser som innefattat både didaktiska och pedagogiska aspekter vilket studiens
resultat visar i form av att respondenterna förhållandevis likartade förhållningssätt vad gäller bedömning innebär
att planering, undervisning samt utvärdera görs i didaktisk anda utifrån kursplanen i hem- och
konsumentkunskap och med hänsyn till elevens läroprocess. Resultatet visar att strategier som pedagogerna
använder sig av inom bedömningsfältet var matriser, anteckningar, planering, reflektioner, i dialogen, feedback
samt processen. Samtliga pedagoger använder sig mest av formativ bedömning och pedagogerna menar att de
“alltid” har använt sig av formativ bedömning inom hem- och konsumentkunskap. Vi menar att studien är
relevant för läraryrket eftersom bedömningsfältet är komplext och i viss mån svårtolkat, lägg därtill
lärarutbildningens blygsamma undervisning om bedömning varvid denna studie kan ses som ett led i att
synliggöra bedömning i skolan.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Ingvarsson, Pierre
Wallin, Katarina
Nyckelord
Bedömning
formativ
summativ
validitet
reliabil
Språk
sv