• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur sker bedömning i hem- och konsumentkunskap? Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt kring bedömning.

Sammanfattning
Sammanfattning Att vara lärare i hem- och konsumentkunskap innebär ofta att arbeta på egen hand med planering, bedömning och utvärdering och studiens syfte ligger i att synliggöra och analysera hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt relaterat till bedömning i skolan. Frågor som rör problemområdet handlar om vilka strategier inom bedömning som kan identifieras hos några lärare i hem- och konsumentkunskap samt hur lärarna förhåller sig till formativ respektive summativ bedömning. Metod som har använts i studien är semistrukturerade intervjuer med sex lärare i hem- och konsumentkunskap och studiens analys har bearbetats via transkribering och kodning. Studiens teoretiska ram utgår från begreppen validitet och reliabilitet och hur dessa står sig i förhållande till bedömning. Att synliggöra hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt inom bedömningsfältet får konsekvenser som innefattat både didaktiska och pedagogiska aspekter vilket studiens resultat visar i form av att respondenterna förhållandevis likartade förhållningssätt vad gäller bedömning innebär att planering, undervisning samt utvärdera görs i didaktisk anda utifrån kursplanen i hem- och konsumentkunskap och med hänsyn till elevens läroprocess. Resultatet visar att strategier som pedagogerna använder sig av inom bedömningsfältet var matriser, anteckningar, planering, reflektioner, i dialogen, feedback samt processen. Samtliga pedagoger använder sig mest av formativ bedömning och pedagogerna menar att de “alltid” har använt sig av formativ bedömning inom hem- och konsumentkunskap. Vi menar att studien är relevant för läraryrket eftersom bedömningsfältet är komplext och i viss mån svårtolkat, lägg därtill lärarutbildningens blygsamma undervisning om bedömning varvid denna studie kan ses som ett led i att synliggöra bedömning i skolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38705
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_38705_1.pdf (644.8Kb)
Datum
2015
Författare
Ingvarsson, Pierre
Wallin, Katarina
Nyckelord
Bedömning
formativ
summativ
validitet
reliabil
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV