Skolan är inte designad för alla elever – en studie om lärarrollens konsekvenser för skolsegregationen
Abstract
Sammanfattning:
Bakgrund: Trots att skolans kompensatoriska uppdrag är tydligt framskrivet i skollagen visar forskning
att skolan misslyckas med att vara likvärdig och kompensatorisk. Skolan kan snarare ses som en del i
befästandet och reproduktionen av ekonomiska, sociala och kulturella klyftor. Denna uppsats syftar till
att undersöka hur lärare ser på lärarrollen och hur de upplever att den påverkas av den enskilda skolan
och dess kultur.
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om, och i så fall på vilket sätt, lärare bidrar till att
upprätthålla skolsegregationen.
Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsansats där empirin bygger på intervjuer.
Intervjuerna har genomförts med lärare på två olika skolor där valet av informanter bygger på ett
strategiskt urval. Intervjustudien är utformad som halvstrukturerade livsvärldsintervjuer vars resultat
har tematiserats. Studiens teoretiska grund bygger på sociologen Pierre Bourdieus teorier om
förhållandet mellan individ och struktur samt Ervin Goffmans dramaturgiska perspektiv i synen på
interaktion.
Resultat: Resultatet av studien visar att lärarna på de båda skolorna talar om elevunderlaget på skolorna
som om det vore homogent. Synen på elevunderlaget påverkar hur lärarna resonerar kring sin lärarroll
och vilket ansvar de har gentemot eleverna. Utifrån resultaten kan vi även se att lärarrollen på skolorna
påverkas av den fysiska platsen och skolkulturen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Nilsson, Filip
Vikengren, Axel
Melander, Andrea
Keywords
lärarroll
skolkultur
segregation
habitus
bourd
Language
sv