• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolan är inte designad för alla elever – en studie om lärarrollens konsekvenser för skolsegregationen

Sammanfattning
Sammanfattning: Bakgrund: Trots att skolans kompensatoriska uppdrag är tydligt framskrivet i skollagen visar forskning att skolan misslyckas med att vara likvärdig och kompensatorisk. Skolan kan snarare ses som en del i befästandet och reproduktionen av ekonomiska, sociala och kulturella klyftor. Denna uppsats syftar till att undersöka hur lärare ser på lärarrollen och hur de upplever att den påverkas av den enskilda skolan och dess kultur. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om, och i så fall på vilket sätt, lärare bidrar till att upprätthålla skolsegregationen. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsansats där empirin bygger på intervjuer. Intervjuerna har genomförts med lärare på två olika skolor där valet av informanter bygger på ett strategiskt urval. Intervjustudien är utformad som halvstrukturerade livsvärldsintervjuer vars resultat har tematiserats. Studiens teoretiska grund bygger på sociologen Pierre Bourdieus teorier om förhållandet mellan individ och struktur samt Ervin Goffmans dramaturgiska perspektiv i synen på interaktion. Resultat: Resultatet av studien visar att lärarna på de båda skolorna talar om elevunderlaget på skolorna som om det vore homogent. Synen på elevunderlaget påverkar hur lärarna resonerar kring sin lärarroll och vilket ansvar de har gentemot eleverna. Utifrån resultaten kan vi även se att lärarrollen på skolorna påverkas av den fysiska platsen och skolkulturen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38708
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_38708_1.pdf (675.3Kb)
Datum
2015
Författare
Nilsson, Filip
Vikengren, Axel
Melander, Andrea
Nyckelord
lärarroll
skolkultur
segregation
habitus
bourd
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV