Läs- och skrivundervisning mot bakgrund av ett sociokulturellt perspektiv - Fallstudie på en skola i Nya Zeeland
Sammanfattning
Bakgrund: I Sverige har det uppmärksammats då och då att elever lämnar grundskolan utan att ha lärt sig läsa.
Nya Zeeland förknippas ofta med en framgångsrik läs- och skrivundervisning, och därför känns det givande att
ha fått ta del av deras sätt att undervisa och samtidigt utveckla min egen kompetens inom området.
Syfte: Syftet med mitt examensarbete är att fördjupa mig i Nya Zeelands läs- och skrivundervisning samt se hur
lärarna utformar undervisningen.
Mina frågeställningar är:
Skulle man kunna förstå Nya Zeelands framgångsrika läs- och skrivundervisning mot bakgrund av ett speciellt
teoretiskt perspektiv om lärande?
Vilka teorier om läs- och skrivutveckling bygger undervisningen på?
Hur uppfattar lärare att barn lär sig läsa och skriva, och hur möter de barn i deras läs- och skrivutveckling?
Metod: Jag har använt mig av en kombination av kvalitativa intervjuer och observationer. Datainsamlingen
skedde under ett drygt två veckor långt studiebesök på en skola i Nya Zeeland. Där besökte jag fem lärare i deras
klassrum och observerade deras undervisning samt utförde intervjuerna.
Resultat: Resultatet visar att det i Nya Zeelands läs- och skrivundervisning finns tydliga spår av ett
sociokulturellt perspektiv på lärande samt att undervisningen bygger på flera olika teorier om läs- och
skrivutveckling. Jag uppmärksammade fördelen med att lärarna inte låser sig vid en teori utan kombinerar teorin
om avkodning och helspråkssyn. Lärarna utformar en undervisning som präglas av ett socialt samspel barnen
emellan, lärande i meningsfulla sammanhang, lustfyllda aktiviteter och de bygger vidare på barnens tidigare
erfarenheter. Därtill fokuseras på att barnen ska lära sig den alfabetiska principen och kunna koppla ljud till
bokstav. Lärarna arbetar strukturerat med läs- och skrivundervisningen och känns medvetna om hur de ska möta
barnen i deras läs- och skrivutveckling.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Qvarnström, Emma
Nyckelord
läs- och skrivundervisning
sociokulturellt perspe
Språk
sv