Visa enkel post

dc.contributor.authorQvarnström, Emmaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:36Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:36Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3870
dc.description.abstractBakgrund: I Sverige har det uppmärksammats då och då att elever lämnar grundskolan utan att ha lärt sig läsa. Nya Zeeland förknippas ofta med en framgångsrik läs- och skrivundervisning, och därför känns det givande att ha fått ta del av deras sätt att undervisa och samtidigt utveckla min egen kompetens inom området. Syfte: Syftet med mitt examensarbete är att fördjupa mig i Nya Zeelands läs- och skrivundervisning samt se hur lärarna utformar undervisningen. Mina frågeställningar är: Skulle man kunna förstå Nya Zeelands framgångsrika läs- och skrivundervisning mot bakgrund av ett speciellt teoretiskt perspektiv om lärande? Vilka teorier om läs- och skrivutveckling bygger undervisningen på? Hur uppfattar lärare att barn lär sig läsa och skriva, och hur möter de barn i deras läs- och skrivutveckling? Metod: Jag har använt mig av en kombination av kvalitativa intervjuer och observationer. Datainsamlingen skedde under ett drygt två veckor långt studiebesök på en skola i Nya Zeeland. Där besökte jag fem lärare i deras klassrum och observerade deras undervisning samt utförde intervjuerna. Resultat: Resultatet visar att det i Nya Zeelands läs- och skrivundervisning finns tydliga spår av ett sociokulturellt perspektiv på lärande samt att undervisningen bygger på flera olika teorier om läs- och skrivutveckling. Jag uppmärksammade fördelen med att lärarna inte låser sig vid en teori utan kombinerar teorin om avkodning och helspråkssyn. Lärarna utformar en undervisning som präglas av ett socialt samspel barnen emellan, lärande i meningsfulla sammanhang, lustfyllda aktiviteter och de bygger vidare på barnens tidigare erfarenheter. Därtill fokuseras på att barnen ska lära sig den alfabetiska principen och kunna koppla ljud till bokstav. Lärarna arbetar strukturerat med läs- och skrivundervisningen och känns medvetna om hur de ska möta barnen i deras läs- och skrivutveckling.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectläs- och skrivundervisningswe
dc.subjectsociokulturellt perspeswe
dc.titleLäs- och skrivundervisning mot bakgrund av ett sociokulturellt perspektiv - Fallstudie på en skola i Nya Zeelandswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post