• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Könsskillnader i matematikprestationer under provtillfällen – en informantstudie på en högstadieskola

Abstract
Problemlösning är en av de fem förmågor som skall utvecklas av elever i ämnet matematik, vilket ställer krav både på elevers kunskaper i ämnet och på deras läsförståelse. Syftet med denna studie är att undersöka en eventuell förekomst av skillnader mellan tjejer och killar i deras prestationer under ett provtillfälle med avseende på läsförståelse. Frågan är intressant då tidigare studier tyder på en fallande trend i både elevers matematikkunskaper och läsförståelse. Samtidigt bleknar pojkarnas dominans i ämnet bort då tjejer kommer ifatt. För att uppnå syftet genomfördes prov i fem olika klasser i årskurs nio på en skola i Västra Götaland. Varje prov innehöll fyra frågor formulerade med matematiskt språk och fyra frågor formulerade i text. Elevernas svar analyserades i två steg. Först jämfördes lösningsfrekvenser mellan könen sedan avkodades alla felaktiga svar för att undersöka om dessa fel låg i matematiken eller i läsförståelsen. Resultaten visar på att tjejer presterar allmänt bättre i samband med dessa matematikprov. Skillnader mellan könen är något större när det gäller frågor formulerade i text. Begränsat antal elever och stora bortfall av elever som hoppar över frågor på grund av svårighetsgraden hämmar reliabiliteten i studien. Generaliserbarheten av resultaten utanför urvalets ramar är omöjlig. Sammanfattningsvis tyder resultaten på att läsförståelse är en viktig del av dagens skolmatematik och därmed också bör vara en del av undervisningen i matematiken.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38710
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_38710_1.pdf (1.395Mb)
Date
2015
Author
Danilov, Pavel
Keywords
matematik
kön
genus
prestation
prestation på p
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV