Könsskillnader i matematikprestationer under provtillfällen – en informantstudie på en högstadieskola
Sammanfattning
Problemlösning är en av de fem förmågor som skall utvecklas av elever i ämnet matematik, vilket ställer krav
både på elevers kunskaper i ämnet och på deras läsförståelse. Syftet med denna studie är att undersöka en
eventuell förekomst av skillnader mellan tjejer och killar i deras prestationer under ett provtillfälle med avseende
på läsförståelse. Frågan är intressant då tidigare studier tyder på en fallande trend i både elevers
matematikkunskaper och läsförståelse. Samtidigt bleknar pojkarnas dominans i ämnet bort då tjejer kommer
ifatt.
För att uppnå syftet genomfördes prov i fem olika klasser i årskurs nio på en skola i Västra Götaland. Varje prov
innehöll fyra frågor formulerade med matematiskt språk och fyra frågor formulerade i text. Elevernas svar
analyserades i två steg. Först jämfördes lösningsfrekvenser mellan könen sedan avkodades alla felaktiga svar för
att undersöka om dessa fel låg i matematiken eller i läsförståelsen.
Resultaten visar på att tjejer presterar allmänt bättre i samband med dessa matematikprov. Skillnader mellan
könen är något större när det gäller frågor formulerade i text. Begränsat antal elever och stora bortfall av elever
som hoppar över frågor på grund av svårighetsgraden hämmar reliabiliteten i studien. Generaliserbarheten av
resultaten utanför urvalets ramar är omöjlig. Sammanfattningsvis tyder resultaten på att läsförståelse är en viktig
del av dagens skolmatematik och därmed också bör vara en del av undervisningen i matematiken.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Danilov, Pavel
Nyckelord
matematik
kön
genus
prestation
prestation på p
Språk
sv