Show simple item record

dc.contributor.authorEk, Helenswe
dc.contributor.authorJohansson, Giselaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:38Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:38Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3872
dc.description.abstractBakgrund: Denna studie behandlar digital portfolio i förskolan och skola. Detta ämne valde vi därför att vi har sett olika dokumentationsformer i de pedagogiska verksamheterna. Då begreppet digital portfolion består av många tolkningsmöjligheter i arbetslagen drogs våra tankar sig till definitioner av vad portfolio är och när det får heta portfolio. I anknytning till detta har vi iakttagit de pedagogiska verksamheternas strävan efter att arbeta med datorn som hjälpmedel. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur en digital portfolio kan se ut, vad som kan finnas med och om man arbetar med den på flera olika sätt. Metod: Uppsatsen är grundad i en genomgång av relevant litteratur som bygger på tidigare forskning och erfarenheter. Metoden har bestått i att få en bild av hur den digitala portfolion används i de pedagogiska verksamheterna. Tillvägagångssättet har vidare bestått av gjorda intervjuer med verksamma pedagoger, samt observationer på Internet. Slutsatser: Studien pekar på att arbetet med den digitala portfolion kan se olika ut, beroende på vilken verksamhet, disposition av tid, och det engagemang som finns. Vi har också kommit fram till att denna form av dokumentation fortfarande är ny och inte hunnit etablera sig som en alternativ dokumentationsform.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectDigital portfolioswe
dc.subjectdokumentationswe
dc.subjectläroplanswe
dc.subjectförskoswe
dc.titleDigital Portfolio - att dokumentera och skapa sammanhang i förskola och skolaswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record