PÅ VEMS VILLKOR? Inkludering av elever med AST i grundskolan
Sammanfattning
Denna undersökning handlar om inkludering av elever med AST i grundskolan. Syftet med studien
är att jämföra den beskrivning som Autism- och Aspergerförbundet och Skolinspektionen ger av
begreppet inkludering, vad de anser behövas för att elever med AST ska kunna inkluderas i
grundskolan samt hur de skildrar att denna grupp har det i grundskolan idag. Utifrån detta syfte har
tre forskningsfrågor formats.
Detta är en kvalitativ undersökning som utgått från ett induktivt förhållningssätt. Det är i första
hand en litteraturstudie, som studerat och jämfört dokument från Autism- och Aspergerförbundet
respektive Skolinspektionen. Även två intervjuer med företrädare för ovan nämnda parter gjordes.
Analysen genomfördes under inflytande av idé- och ideologianalys.
Studien visar att Autism- och Aspergerförbundet respektive Skolinspektionen definierar begreppet
inkludering på skilda sätt, där de förra anser att individen bör få utrymme att bestämma över sin
egen situation medan de senare anser att samma inkluderande ideal bör omfatta alla. Gällande synen
på vad som krävs för att elever med AST ska kunna inkluderas i grundskolan är samstämmigheten
dock hög, nämligen specifik kunskap, individuella anpassningar, strukturerad miljö utefter de behov
som finns, inkluderande attityder samt att resursfrågan inte får påverka det stöd som tilldelas eleven.
Även gällande hur situationen ser ut för elever med AST i grundskolan idag framkommer stor
överensstämmelse mellan parternas syn, där de bägge i mycket beskriver en motsatt bild mot vad de
anser vara önskvärd.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2015-04-27Författare
Paakki, Johan
Nyckelord
AST, autism, inkludering, grundskola
Språk
swe