Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Marianne
dc.contributor.authorLiberg, Malin
dc.date.accessioned2015-04-28T12:25:32Z
dc.date.available2015-04-28T12:25:32Z
dc.date.issued2015-04-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38793
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna studie är att undersöka om och hur begreppet beprövad erfarenhet används i den specialpedagogiska verksamheten. De uppställda frågeställningarna till syftet är: - Hur definierar nio specialpedagoger begreppet beprövad erfarenhet och hur talar man om beprövad erfarenhet i den specialpedagogiska praktiken? - Hur anser specialpedagogerna att förhållandet mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund ser ut? - Används beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund för professionalisering av specialpedagoger? Teori: Studien utgår från två teoretiska perspektiv. Dels det specialpedagogiska dilemmaperspektivet men även från professionsteorin. Dilemmaperspektivet problematiserar skolans komplexa värld. Skolan som organisation anses fylld av motsättningar. Perspektivet lyfter olika dilemman i skolan. Dilemman som har olika lösningar men också olika resultat, vilka kan stå i strid med varandra. Ett dilemma kanske aldrig hittar en slutgiltig lösning utan belyser hur olika lösningar kan ha både för och nackdelar. Professionsteorin tar sin utgångpunkt i ett antal kriterier för professionalisering. Teorin beaktar hur de olika utgångspunkterna används för att stärka och utveckla en profession. Metod: Studien grundar sig i en kvalitativ metod. Empirin till studien har samlats in genom ostrukturerade intervjuer med nio specialpedagoger. Materialet har tolkats och analyserats med kodning och koncentrering. Bearbetningen av empirin har inspirerats av ett narrativt förhållningssätt. Resultat: Resultatet av studien visar att specialpedagogerna talar om begreppet beprövad erfarenhet men med vad de menar vardagsord. Specialpedagogernas definitioner liknar varandra men är inte riktigt samstämmiga. En skillnad i definitionerna är om hur erfarenheterna ska prövas och med vem erfarenheter ska delas för att få kallas beprövad erfarenhet inom specialpedagogisk verksamhet. Specialpedagogerna är inte eniga kring frågan om beprövad erfarenhet ska dokumenteras. Studien visar att specialpedagogerna har intresse av att diskutera begrepp och dess innebörd. Samtliga specialpedagoger anser att beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund behöver gå hand i hand. Ett dilemma som framkommer är att specialpedagogerna anser att de behöver ha ett mer enhetligt språk inom professionen. Tre begrepp: styrdokument, synliggöra och kontext visar sig viktiga i studien. Andra viktiga aspekter som framkommit är behovet av att ompröva och vilken tidsaspekt som gäller i prövandet. Begreppen beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund är faktorer som inverkar på att specialpedagog är en profession.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT14 IPS08 SPP600sv
dc.subjectbeprövad erfarenhetsv
dc.subjectvetenskaplig grundsv
dc.subjectspecialpedagogers professionaliseringsv
dc.titleBeprövad erfarenhet och vetenskaplig grund kopplat till specialpedagogers yrkesrollsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record