• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dramats betydelse i förskoleklassen - En enkätstudie besvarad av lärare

Abstract
Syfte Vårt syfte är att se vilket utrymme lärarna ger drama i förskoleklassen och vilken funktion de anser drama har för elevernas utveckling. Metod Vårt tillvägagångssätt för att nå syftet har varit att lämna ut 51 stycken enkäter till 26 förskoleklasser, men det var bara 37 lärare som svarade på våra frågor. Frågorna har i stor del handlat om hur lärarna ser på drama och hur de använder det i verksamheten. Vi har också tagit del av litteratur som anknyter till drama, t.ex. lek och fantasi. Resultat Vårt arbete belyser olika strukturer i en lärande skolmiljö, där läraren har olika roller att fylla. Det presenterar även filosofers och teoretikers tankar och idéer om fantasi, drama, lek, samspel och lärande. Resultatet visar att dramaverksamhet är ett vanligt återkommande inslag i förskoleklasser. Det används främst för att stärka gruppen och för att förtydliga lärandet. Drama används oftast i lekar, rollspel och som värderingsövningar där eleverna får komma med idéer och förslag.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3879
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-008.pdf (451.3Kb)
Date
2007
Author
Krusenstierna, Jeanette von
Nilsson, Charlotte
Keywords
Drama
fantasi
lek
lärande
samspel
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV