dc.contributor.author | Krusenstierna, Jeanette von | swe |
dc.contributor.author | Nilsson, Charlotte | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:18:44Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:18:44Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3879 | |
dc.description.abstract | Syfte
Vårt syfte är att se vilket utrymme lärarna ger drama i förskoleklassen och vilken funktion de
anser drama har för elevernas utveckling.
Metod
Vårt tillvägagångssätt för att nå syftet har varit att lämna ut 51 stycken enkäter till 26
förskoleklasser, men det var bara 37 lärare som svarade på våra frågor. Frågorna har i stor del
handlat om hur lärarna ser på drama och hur de använder det i verksamheten. Vi har också
tagit del av litteratur som anknyter till drama, t.ex. lek och fantasi.
Resultat
Vårt arbete belyser olika strukturer i en lärande skolmiljö, där läraren har olika roller att fylla.
Det presenterar även filosofers och teoretikers tankar och idéer om fantasi, drama, lek,
samspel och lärande. Resultatet visar att dramaverksamhet är ett vanligt återkommande inslag
i förskoleklasser. Det används främst för att stärka gruppen och för att förtydliga lärandet.
Drama används oftast i lekar, rollspel och som värderingsövningar där eleverna får komma
med idéer och förslag. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Drama | swe |
dc.subject | fantasi | swe |
dc.subject | lek | swe |
dc.subject | lärande | swe |
dc.subject | samspel | swe |
dc.title | Dramats betydelse i förskoleklassen - En enkätstudie besvarad av lärare | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |