Show simple item record

dc.contributor.authorKrusenstierna, Jeanette vonswe
dc.contributor.authorNilsson, Charlotteswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:44Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:44Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3879
dc.description.abstractSyfte Vårt syfte är att se vilket utrymme lärarna ger drama i förskoleklassen och vilken funktion de anser drama har för elevernas utveckling. Metod Vårt tillvägagångssätt för att nå syftet har varit att lämna ut 51 stycken enkäter till 26 förskoleklasser, men det var bara 37 lärare som svarade på våra frågor. Frågorna har i stor del handlat om hur lärarna ser på drama och hur de använder det i verksamheten. Vi har också tagit del av litteratur som anknyter till drama, t.ex. lek och fantasi. Resultat Vårt arbete belyser olika strukturer i en lärande skolmiljö, där läraren har olika roller att fylla. Det presenterar även filosofers och teoretikers tankar och idéer om fantasi, drama, lek, samspel och lärande. Resultatet visar att dramaverksamhet är ett vanligt återkommande inslag i förskoleklasser. Det används främst för att stärka gruppen och för att förtydliga lärandet. Drama används oftast i lekar, rollspel och som värderingsövningar där eleverna får komma med idéer och förslag.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectDramaswe
dc.subjectfantasiswe
dc.subjectlekswe
dc.subjectlärandeswe
dc.subjectsamspelswe
dc.titleDramats betydelse i förskoleklassen - En enkätstudie besvarad av lärareswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record