• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns delaktighet och inflytande i förskolan. En studie om hur pedagoger beskriver sitt demokratiarbete.

Abstract
Bakgrund Denna studie handlar om hur pedagoger inom förskolan beskriver att de arbetar med barns inflytande, delaktighet och demokrati och vad som kan påverka eller begränsa detta arbete. Studien bygger på en enkät undersökning, där vi lämnade ut 60 frågeformulär till sex olika förskolor i två kommuner. Läroplanens utformning är påverkad av FN:s barnkonvention och båda uttrycker tydligt att barn skall ha rätt att påverka sin vardag. Tidigare forskning har visat på en komplexitet kring barns inflytande och delaktighet i förskolan, detta gör att det ur ett demokratiperspektiv blir intressant att studera de yngre barnens reella inflytande i förskolan. Vår förhoppning med detta arbete är att både vi som författare till uppsatsen, samt andra pedagoger inom förskolan som tar del av detta arbete, skall få nytta av den och på så sätt reflektera över sin egen barnsyn och förhållningssätt då det gäller barns inflytande och delaktighet. Syfte Vårt syfte med arbetet är att ta reda på hur pedagoger i förskolan beskriver att de arbetar med barns delaktighet, inflytande och demokrati och vad som möjliggör eller begränsar det arbetet. Metod Uppsatsen tar sin huvudsakliga teoretiska utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet och är en kvalitativ undersökning, som bygger på data bestående av en enkätundersökning. Respondenterna är alla verksamma inom förskolan som förskollärare, barnskötare eller outbildad barnskötare. Frågorna i formuläret är av öppen karaktär, med plats för respondenterna att utveckla sina svar. Analyserna av materialet har skett successivt vartefter vi har fått in formulären från respondenterna. Resultat Studiens resultat visar att de flesta av pedagogerna har en gemensam syn på vad begreppen demokrati, inflytande och delaktighet betyder och innebär. Ett gemensamt ord som respondenterna använder sig av är medbestämmande. Resultatet visar på en vilja att låta barnen bli mer delaktiga och få mer inflytande i verksamheten. Det finns dock faktorer som hindrar detta och som pedagogerna ser som svåra att frångå. Barnens inflytande begränsas av yttre och strukturella faktorer samt av pedagogernas egna förhållningssätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3880
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-005.pdf (489.2Kb)
Date
2007
Author
Forsberg, Lotta
Haglund, Nina Milton
Keywords
Delaktighet
inflytande och demokrati
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV