Lek som redskap i barns tidiga matematiska utveckling
Abstract
Vi vill med denna uppsats synliggöra de olika fördelarna med att använda leken i barns inlärning. Vi baserar vårt
ämnesval på observationer från vår verksamhetsförlagda utbildning. Vår huvudfråga är hur man kan använda
leken som ett redskap i barns tidiga matematiska utveckling
De metoder vi valt för att uppfylla vårt syfte är barnintervjuer samt intervjuer med verksamma pedagoger på
våra respektive förskolor som är knutna till vårt VFU-område. Vi har även använt oss av observationer med
löpande protokoll. Som ett komplement till dessa observationer har vi valt att dokumentera med hjälp av
digitalkamera. De genomförda intervjuerna har vi spelat in med diktafon.
Det resultat vi har fått utifrån intervjuer samt observationer är att mellan de båda intervjuade grupperna, barn
och pedagoger, är definitionen lek olika. Skillnaden mellan barns och pedagogers definition på lek är att barn
inte ser sitt lärande i leken utan ser det som en aktivitet. Pedagogerna definierar leken som något barn lär och
utvecklas i. Likheterna i både barns och pedagogers intervjusvar var att båda såg leken som något lustfyllt och
roligt. Pedagogernas definition i samtliga intervjuer var att matematik är så mycket mer än att räkna, de såg
matematiken överallt. Det handlar om sortering, form, färg, storlek samt parbildning. Ser man på de svar som
barnen gav på samma fråga anser de att matematik är nummer, siffror och att räkna. Utifrån barnens definition
på matematik kan denna benämnas som att barnen ser matematiken ur ett formellt perspektiv.
Vi ser den största betydelsen för läraryrket i att denna uppsats ger en uppmuntra till pedagoger att använda leken
mer i barns tidiga matematiska utveckling, samt vikten av att veta hur barn uppfattar lek och matematik.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Petersson, Therése
Anneling, Malin
Keywords
Lek
Barn
Tidig matematisk utveckling
Language
sv