• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lek som redskap i barns tidiga matematiska utveckling

Sammanfattning
Vi vill med denna uppsats synliggöra de olika fördelarna med att använda leken i barns inlärning. Vi baserar vårt ämnesval på observationer från vår verksamhetsförlagda utbildning. Vår huvudfråga är hur man kan använda leken som ett redskap i barns tidiga matematiska utveckling De metoder vi valt för att uppfylla vårt syfte är barnintervjuer samt intervjuer med verksamma pedagoger på våra respektive förskolor som är knutna till vårt VFU-område. Vi har även använt oss av observationer med löpande protokoll. Som ett komplement till dessa observationer har vi valt att dokumentera med hjälp av digitalkamera. De genomförda intervjuerna har vi spelat in med diktafon. Det resultat vi har fått utifrån intervjuer samt observationer är att mellan de båda intervjuade grupperna, barn och pedagoger, är definitionen lek olika. Skillnaden mellan barns och pedagogers definition på lek är att barn inte ser sitt lärande i leken utan ser det som en aktivitet. Pedagogerna definierar leken som något barn lär och utvecklas i. Likheterna i både barns och pedagogers intervjusvar var att båda såg leken som något lustfyllt och roligt. Pedagogernas definition i samtliga intervjuer var att matematik är så mycket mer än att räkna, de såg matematiken överallt. Det handlar om sortering, form, färg, storlek samt parbildning. Ser man på de svar som barnen gav på samma fråga anser de att matematik är nummer, siffror och att räkna. Utifrån barnens definition på matematik kan denna benämnas som att barnen ser matematiken ur ett formellt perspektiv. Vi ser den största betydelsen för läraryrket i att denna uppsats ger en uppmuntra till pedagoger att använda leken mer i barns tidiga matematiska utveckling, samt vikten av att veta hur barn uppfattar lek och matematik.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3883
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-002.pdf (764.5Kb)
Datum
2007
Författare
Petersson, Therése
Anneling, Malin
Nyckelord
Lek
Barn
Tidig matematisk utveckling
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV