Likvärdighet i litteraturundervisning
Sammanfattning
Syfte:Studiens övergripande syfte är att visa om en likvärdig undervisning i
litteraturundervisning förekommer mellan två skolor med olika
socioekonomiska förutsättningar. Två skolor ställdes mot varandra och
en jämförelse av de respektive villkoren som möts av eleverna
angående litteraturundervisning har gjorts. Övriga faktorer som t.ex.
tillgång till resurser, böcker och antalet undervisningstimmar fungerar
som underlag men i synnerhet har läraren och lärarens syn, attityd och
inställning till sin egen undervisning varit det centrala i den här
undersökningen.
Frågeställning: Hur jämställs de här två skolorna i förhållandet till de villkoren som
erbjuds eleverna angående litteraturundervisnings?
Är villkoren bättre eller sämre beroende på de socioekonomiska
faktorer som skiljer de två skolorna åt?
Är litteraturundervisningen i de två skolorna likvärdig?
Metod:Eftersom lärarens syn på litteraturundervisning skulle hamna i fokus så
valdes samtalsintervju som lämpligaste metod. Detta gav en närmare
och mer ingående beskrivning av lärarens vardagliga erfarenheter och
attityd gentemot undervisningen.
Resultat: Förhållanden kring litteraturundervisning i de här skolorna kan sägas
vara alldeles jämförbara när det gäller tillgång till resurser och lärarens
insats. Det förekom inte någon märkbar skillnad när det gällde
undervisningstimmar, tillgång till böcker, lärarens syn/attityd på
litteraturundervisning, Lärarens syn på hur eleverna upplever
litteraturundervisning eller Lärarens syn på litteraturundervisningens
ställning i kursen.
DiskussionSkillnaderna i lärarens sätt att undervisa skönlitteratur berodde mest på
vilken typ av elev som undervisades men detta påverkade inte deras
engagemang till eleverna eller inställning till kursen på ett negativt sätt.
Skillnader uppkom mellan program inom skolorna i större sträckning
än vad det gjorde mellan skolorna. Båda skolorna hade börjat ett
läsprojekt för att kunna ge elever tid i skolan att läsa skönlitteratur utan
betygskrav, detta för att öka elevernas läsvana. Den invandrartäta
skolan gjorde extra insatser för att kunna ge vissa elever en positiv
upplevelse av skönlitteratur som t.ex. inköp av särskilda böcker som
skulle tilltala just dem.
Examinationsnivå
Student essay