Leder inflytande över skolarbetet till engagemang?
Abstract
Syfte
I vårt examensarbete avser vi att studera sambandet mellan elevers engagemang och elevinflytande över det egna
lärandet, dels för att inflytande lyfts fram som något viktigt i Lpo 94, dels för att en av de viktigaste uppgifterna
en lärare står inför är att engagera eleverna. Detta vill vi göra genom att fråga om de kan påverka arbetsmetoder
och innehåll i lektioner samt om detta då leder till ökat engagemang. Vi vill ta reda på hur eleverna ser på sin
egen inlärningssituation och om de upplever att de har inflytande över och känner sig delaktiga i sitt eget
lärande.
Metod och material
Eftersom vi var intresserade av frågor med karaktären hur många, t.ex. hur många elever som upplever att de har
inflytande över sitt eget lärande, valde vi att använda oss av en kvantitativ undersökning, i form av en enkät, med
såväl slutna (bestämda) som öppna (fria) svarsalternativ.
Resultat
Ett intressant resultat visar att om eleverna upplever att de kan bestämma "mycket" vad gäller arbetsmetoder och
att arbetsmetoden "passar bra", upplever 96 % av eleverna att de är mycket engagerade. Men när eleverna
upplever att de får vara med och bestämma arbetsmetoder men arbetsmetoden inte passa dem, sjunker antalet
elever som upplever sig "mycket" engagerade till 40 %.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Fritzén, Anna
Karlsson, Martin
Keywords
Delaktighet
Inflytande
Engagemang
Lärande och
Language
sv