• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Leder inflytande över skolarbetet till engagemang?

Sammanfattning
Syfte I vårt examensarbete avser vi att studera sambandet mellan elevers engagemang och elevinflytande över det egna lärandet, dels för att inflytande lyfts fram som något viktigt i Lpo 94, dels för att en av de viktigaste uppgifterna en lärare står inför är att engagera eleverna. Detta vill vi göra genom att fråga om de kan påverka arbetsmetoder och innehåll i lektioner samt om detta då leder till ökat engagemang. Vi vill ta reda på hur eleverna ser på sin egen inlärningssituation och om de upplever att de har inflytande över och känner sig delaktiga i sitt eget lärande. Metod och material Eftersom vi var intresserade av frågor med karaktären hur många, t.ex. hur många elever som upplever att de har inflytande över sitt eget lärande, valde vi att använda oss av en kvantitativ undersökning, i form av en enkät, med såväl slutna (bestämda) som öppna (fria) svarsalternativ. Resultat Ett intressant resultat visar att om eleverna upplever att de kan bestämma "mycket" vad gäller arbetsmetoder och att arbetsmetoden "passar bra", upplever 96 % av eleverna att de är mycket engagerade. Men när eleverna upplever att de får vara med och bestämma arbetsmetoder men arbetsmetoden inte passa dem, sjunker antalet elever som upplever sig "mycket" engagerade till 40 %.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3887
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2490-06.pdf (319.1Kb)
Datum
2007
Författare
Fritzén, Anna
Karlsson, Martin
Nyckelord
Delaktighet
Inflytande
Engagemang
Lärande och
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV