Pedagogers erfarenheter av föräldrasamverkan. En empirisk studie av förskolor i mångkulturella stadsdelar
Abstract
Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur pedagoger inom förskolan ser på samverkan med föräldrar. Det står i
läroplanen, Lpfö98, att förskolan ska arbeta i ett nära och förtroendefullt samarbete med hemmet. Det står dock
inte vad ett nära samarbete betyder och inte heller hur det ska uppnås. Vi vill därför undersöka hur läroplanens
riktlinjer faktiskt tillämpas av ett antal pedagoger. Vi tänker också undersöka hur pedagogerna ser på samarbete
med föräldrar från andra kulturer än den svenska genom att genomföra studien i några av Göteborgs
mångkulturella stadsdelar.
Huvudfråga: Vad betyder en nära föräldrasamverkan i förskolan för pedagogerna?
Hur förhåller sig pedagogernas utformning av föräldrasamverkan till läroplanens riktlinjer?
Metod och material: Studien grundar sig på kvalitativa intervjuer med pedagoger på förskolor i mångkulturella
stadsdelar i Göteborg. Resultaten har jämförts med läroplanens riktlinjer och relevant litteratur.
Resultat: Vi har kommit fram till att pedagoger arbetar utefter läroplanen på olika sätt och att de därmed också
uppfyller den på olika sätt. Närmare bestämt har vi identifierat de arbetslag vi intervjuat med fyra olika
förhållningsätt till föräldrasamverkan. Avgörande för vilket förhållningsätt som råder är det sätt på vilket man
arbetar med att försöka nå ut till föräldrarna så att de förstår förskolans strävansmål. Då föräldrarna anses nöjda
med verksamheten anses de också nöjda med den samverkan som råder. Man arbetar då inte för att utveckla
samverkan och föräldrarnas inflytande minskar. Tre av de fyra arbetslag som vi intervjuat anser sig nöjda med
den föräldrasamverkan som de har. Föräldrarnas möjligheter till inflytande skiljer sig åt i förskolorna. Det är
bara ett av dessa arbetslag som arbetar aktivt med att försöka öka föräldrarnas insyn och delaktighet genom att
förtydliga förskolans strävansmål.
Betydelse för läraryrket: Föräldrasamverkan är betydelsefull för barnets välbefinnande och utveckling.
Föräldrars insyn och inflytande kan också ge verksamheten ett utifrånperspektiv som möjliggör att pedagoger
reflekterar över sin egen verksamhet och på så sätt utökar möjligheten till utveckling av den.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Ärlebo, Anna
Havdelin, Marina
Keywords
förskola
föräldrar
kultur
pedagoger
samverkan
Language
sv