• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogers erfarenheter av föräldrasamverkan. En empirisk studie av förskolor i mångkulturella stadsdelar

Sammanfattning
Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur pedagoger inom förskolan ser på samverkan med föräldrar. Det står i läroplanen, Lpfö98, att förskolan ska arbeta i ett nära och förtroendefullt samarbete med hemmet. Det står dock inte vad ett nära samarbete betyder och inte heller hur det ska uppnås. Vi vill därför undersöka hur läroplanens riktlinjer faktiskt tillämpas av ett antal pedagoger. Vi tänker också undersöka hur pedagogerna ser på samarbete med föräldrar från andra kulturer än den svenska genom att genomföra studien i några av Göteborgs mångkulturella stadsdelar. Huvudfråga: Vad betyder en nära föräldrasamverkan i förskolan för pedagogerna? Hur förhåller sig pedagogernas utformning av föräldrasamverkan till läroplanens riktlinjer? Metod och material: Studien grundar sig på kvalitativa intervjuer med pedagoger på förskolor i mångkulturella stadsdelar i Göteborg. Resultaten har jämförts med läroplanens riktlinjer och relevant litteratur. Resultat: Vi har kommit fram till att pedagoger arbetar utefter läroplanen på olika sätt och att de därmed också uppfyller den på olika sätt. Närmare bestämt har vi identifierat de arbetslag vi intervjuat med fyra olika förhållningsätt till föräldrasamverkan. Avgörande för vilket förhållningsätt som råder är det sätt på vilket man arbetar med att försöka nå ut till föräldrarna så att de förstår förskolans strävansmål. Då föräldrarna anses nöjda med verksamheten anses de också nöjda med den samverkan som råder. Man arbetar då inte för att utveckla samverkan och föräldrarnas inflytande minskar. Tre av de fyra arbetslag som vi intervjuat anser sig nöjda med den föräldrasamverkan som de har. Föräldrarnas möjligheter till inflytande skiljer sig åt i förskolorna. Det är bara ett av dessa arbetslag som arbetar aktivt med att försöka öka föräldrarnas insyn och delaktighet genom att förtydliga förskolans strävansmål. Betydelse för läraryrket: Föräldrasamverkan är betydelsefull för barnets välbefinnande och utveckling. Föräldrars insyn och inflytande kan också ge verksamheten ett utifrånperspektiv som möjliggör att pedagoger reflekterar över sin egen verksamhet och på så sätt utökar möjligheten till utveckling av den.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3888
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2490-05.pdf (168.0Kb)
Datum
2007
Författare
Ärlebo, Anna
Havdelin, Marina
Nyckelord
förskola
föräldrar
kultur
pedagoger
samverkan
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV