Elevens eget ansvar, en studie av tolkning och praktiskt genomförande i grundskolan
Abstract
Syfte och problemområde:
Examensarbetet skall ge svar på pedagogers, elevers och föräldrars tolkning av läroplan, Lpo 94, med avseende
på ansvarsbegreppet. Problemområdet tar sin utgångspunkt i läroplanens målformuleringar om ansvar, i
synnerhet elevens eget ansvar. Syftet med examensarbetet är att studera förutsättningarna för implementering av
läroplanens mål om eget ansvar genom att beskriva aktörernas förståelse av, möjlighet och vilja att genomföra
målformuleringarna.
Metod och material:
Studien byggs på en kvalitativ undersökning av pedagogers, elevers och föräldrars uppfattningar om elevens eget
ansvar. Genom litteraturstudier i ämnet har fyra frågeställningar tagits fram för undersökningen: aktörernas
förståelse av läroplanens mål om eget ansvar, går de att genomföra samt finns viljan därtill. Dessutom utreds
likheter och skillnader som kan urskiljas mellan olika aktörer, utifrån deras tolkningar av begreppet ansvar.
Undersökningen genomfördes på en Montessoriskola med hjälp av öppna intervjuer av pedagoger, elever och
föräldrar till elever i årskurs 3, 5 och 8. Valet av skola är motiverat av dess gynnsamma förhållande i
Montessoripedagogiken, vilken framhäver vikten av individens eget ansvar.
Resultat:
Eget ansvar är övervägande positivt för eleverna, enligt samtliga aktörer som deltagit i studien. Det anses dock
vara viktigt med en individuell avvägning; om man inte lyckas med det kan konsekvenserna bli att ansvarets
negativa sidor tar överhanden, ansvaret måste ges efter förmåga. Det finns en uttalad vilja från samtliga aktörer
att arbeta mot målen om eget ansvar, med små variationer i tillvägagångssätt. Det finns även en gemensam
förståelse av begreppet, liksom de delar uppfattningen att det går att genomföra målen om eget ansvar.
Slutsatsen av examensarbetet är att tillämparen, den aktuella skolan och dess brukare, verkar under positiva
förutsättningar vilket innebär att målen om eget ansvar förstås, kan implementeras och att viljan till
implementering finns. Dock har skolan huvudansvaret för att säkerställa att elever och föräldrar kan tillgodogöra
sig målen om ansvar. Då undersökningen omfattar endast en skola, som dessutom har gynnsamma förhållanden i
ansvarsbegreppets tyngd i pedagogiken, är möjligheten till generalisering begränsad.
Ett förslag till vidare forskning är att motsvarande studier genomförs på skolor med annan pedagogik än
Montessoripedagogiken, om slutsatsen skall kunna generaliseras.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Bråten, Mia
Johansson, Anna
Stjernerberg, Ingrid
Keywords
styrdokument
läroplan
elevansvar
implementering
Language
sv