Värdegrundsarbete och livskunskap i skolan - Hur ser det ut? Går det att utveckla?
Sammanfattning
Syfte
Vi vill undersöka hur man på ett konkret sätt arbetar med värdegrundsfrågor på en skola samt
komma med teoretiska förslag på hur man kan arbeta med livskunskap i skolan som ett
integrerat skolämne.
Frågeställningar
I vårt arbete avser vi behandla dessa frågeställningar:
Hur arbetar skolan med värdegrundsfrågor?
Vad anser elever och lärare på skolan om arbetet med värdegrundsfrågor?
Hur kan man arbeta med livskunskap?
Metod
Vi har valt att intervjua tre lärare som undervisar i ämnet livskunskap. Detta för att ta reda på
hur de ser på ämnet och vilka utvecklingsmöjligheter samt problem som lärarna ser med
livskunskap. Intervjuerna gjordes enskilt och muntligt. Frågorna var öppet ställda där lärarna
fick chansen att utveckla sina tankar kring undervisning i livskunskap. Dokumentationen
skedde genom anteckningar. Under intervjutillfällena var vi båda närvarande.
Vi valde också att intervjua tre elevgrupper med fyra elever i varje grupp där vi fokuserade på
hur de upplevde undervisningen. Frågorna var även här öppet ställda och metoden som
användes var fokusgrupper.
Resultat
Vi har undersökt en högstadieskola i Kungsbacka. Där har vi granskat ett pågående
värdegrundsarbete. Vi kan konstatera att detta arbete är i början av en process där man har en hel
del att utveckla för att få en så optimal utbildning i detta ämne som möjligt. Som det är nu så är
kvaliteten på dessa lektioner mycket beroende av vilken lärare som håller lektionerna. Lärarna får
ett stort individuellt ansvar för upplägget. Lärarna känner dock själva att de skulle vilja ha mer
utbildning och ett större övningsförråd för att lektionerna skulle bli bättre och mer givande för
eleverna. Både lärare och elever anser dock att det är bra att man har värdegrund på schemat och
att det gör nytta för stämningen i klassen. De anser också att det är utvecklande för både elever
och lärare att arbeta med detta ämne. Vi anser att det inte finns något facit för hur man ska arbeta
med livskunskap men det finns ett antal saker att tänka på för att få så bra och givande lektioner
Examinationsnivå
Student essay