Uppfattning om ämnen och den pedagogiska utmaningen En studie om gymnasieelevers och lärarens syn på olika ämnen
Sammanfattning
Ett problemområde som vi upptäckte på våra VFU-skolor var att vissa ämnen värderas olika.
Framför allt märkte vi att de estetiska lärarna inte prioriterades lika mycket som andra
ämneslärare. Vi ville därför undersöka uppfattningar om olika ämnen på gymnasiet och även
diskutera vilka implikationer dessa uppfattningar kan ha i den pedagogiska uppgiften. Därmed
ställde vi följande frågor: Hur uppfattar elever och lärare olika ämnen? Tillskrivs några ämnen
högre status än andra? Vilken betydelse kan elevers och lärares uppfattningar ha för den
pedagogiska verksamheten?
För att få svar på dessa frågor delade vi ut enkäter till elever på våra två VFU-skolor samt
intervjuade 12 lärare och en rektor. Sedan sammanställde vi svaren i tabeller.
Vårt resultat visar att både elever och lärare värderar ämnen olika, vilket vi ville undersöka. Vi
fann även att de ämnen som eleverna värderar som roliga inte är de som de värderar som viktiga.
Således behöver vissa ämnen i skolan lyftas upp. För att lyckas med detta behövs det kontinuerlig
uppdatering i alla ämnen. Alla pedagoger behöver också förstå att estetisk verksamhet är viktig
och ska prägla alla skolämnen. Lärare behöver således jobba med att se till helheten och att få
eleverna att förstå denna helhet.
Sökord: uppfattning, ämnen, inlärning, status, intressant
Förord
Vi är tre tjejer som har jobbat tillsammans med detta examensarbete. Det har varit väldigt roligt
att bolla idéer sinsemellan. Om en av oss har varit dålig eller indisponibel har det alltid funnits
någon att diskutera med och att använda som bollplank. Oftast har vi alla tre varit samlade och
gemensamt arbetat fram texten. Ibland har vi jobbat själva på olika delar, men i så fall ständigt i
dialog med de andra två. Vi tycker att vi har kompletterat varandra mycket bra, både psykiskt och
intellektuellt, i synnerhet på grund av att vi har olika ämnenskunskaper och bakgrunder. Vi har
lärt oss mycket tillsammans och av varandra. Det spelar ingen roll vem som har gjort vad; vi har
alltid känt oss som ett team och en enhet. En person kan aldrig vara perfekt, men ett team kan det.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Falinski, Nathalie
Sjölund, Liana
Isacson, Pernilla
Språk
sv