Show simple item record

dc.contributor.authorMossadegh, Alinaswe
dc.contributor.authorDinc, Gulistanswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:59Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:59Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3896
dc.description.abstractBakgrund Mobbning finns i olika typer och i vissa fall är det svårt att upptäcka för att barnen döljer det för vuxna av olika anledningar. Därför är det viktigt att som pedagog vara uppmärksam och känna till de olika typerna. För att få effektiva åtgärden bör man i skolan känna till bakomliggande orsakerna till mobbning. Vi tycker all skolpersonal bör ha kunskap och kompetens om mobbning för att hantera förekommande mobbning i skolan. Det övergripande syftet med vårt examensarbete är att studera olika typer av mobbning, dess orsaker och hur man kan förebygga/åtgärda det i skolor. Frågeställningar · Hur definieras mobbning av i den svenska vetenskapliga litteraturen? · Vilka typer av mobbning kan urskiljas? · Vad är orsaken/orsakerna till mobbning ? · Hur kan skolan förebygga och åtgärda mobbning? Metod I vår undersökning har vi valt att göra intervjuer med skolpersonal i en grundskola i Göteborg. Anledningen till att vi valde att intervjua personalen var att få reda på vad de hade för erfarenheter av mobbning och vad man på skolan gjorde för att förebygga/åtgärda det. Vi sammanställde våra intervjufrågor utifrån våra frågeställningar för att på bästa sätt få svar på våra frågor. Vi har också läst flera vetenskapliga litterturer och tidigare forskning. Teorianknytning Vi har läst olika vetenskapliga litteraturer ifrån flera forskare om hur de bland annat definierar begreppet mobbning. Vi konstaterat att de flesta av dem stödjer sig på forskaren Dan Olweus forskning inom mobbning. Vi har i vårt arbete utgått främst ifrån Dan Olweus teorier men vi har även andra teorier med i vårt arbete. Resultat Vi har i vår undersökning använt oss av intervjurespondanter. Vi intervjuade skolpersonalen i en grundskola i Göteborg. Vi har kommit fram till att skolan använder forskaren Dan Olweus definition för att identifiera mobbning. Personalen hade flera uppfattningar om vad mobbning kunnde orsakas utav, de menade att handlar mest om makt behov hos elever. I skolan har man en Antimobbningsteam som arbetar aktivt mot mobbning, som handlingsplan använder skolan FarstaMetoden för att åtgärda mobbning på ett effektivt sätt. Antimobbningsteamet var i stora drag mycket nöjda med metoden och deras instats för att stoppa mobbning på skolan.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectMobbningswe
dc.subjectdefinitionswe
dc.subjectorsakerswe
dc.subjectåtgärdsmetodswe
dc.titleMobbing - definitioner, orsaker, åtgärderswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record