dc.contributor.author | Ax, Monika | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:19:02Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:19:02Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3900 | |
dc.description.abstract | Bakgrund Många barn blir mobbade och trakasserade runt om på våra
skolor. Alla skolor ska ha en likabehandlingsplan från 1 April-06,
men tyvärr blir antalet mobbade barn inte mindre. Media har haft
en mängd artiklar om barn som blir mobbade i skolan, med påföljd
att skolan blir uthängd i media som den stora syndabocken som
inte gör något för de utsatta barnen.
Syfte Syftet med min undersökning blir att studera medias bild om
mobbning och hur lärare upplever och ser på medias bild.
Frågeställning Hur ser medias bild av mobbningen i svenska skolor ut?
Hur ser skolans personal på medias bild av mobbningen?
Material och metod Uppsatsen grundas på litteraturstudier, intervjuer och samtal med
lärare, samt textanalys av mediala artiklar.
Slutsatser Medias bild om mobbades barn i skolorna stämmer inte
överens med skolan och personalens bild av hur man hanterar
mobbning och trakasserier. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Medias artiklar om mobbning. En studie om medias vinkling av mobbning samt skolans syn av medias bild | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |