• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivation och läxläsning. En undersökning ur ett elevperspektiv

Sammanfattning
Syfte och frågeställningar Denna uppsats syftar till att undersöka vad det är som motiverar elever i åk 8 att göra sina läxor. Följande frågeställningar har formulerats: Vad är det som motiverar elever i åk 8 att göra sina läxor? Hur ser elever på läxor och läxläsning? Finns det läxor som prioriteras och i så fall varför? Vilken inverkan har elevernas omgivning på deras motivation? Metod och material Denna uppsats bygger på en kvalitativ studie i form av intervjuer. Resultatet av intervjuerna har problematiserats i förhållande till styrdokument, tidigare forskning samt olika teorier kring begreppet motivation. Resultat Resultatet av denna undersökning pekar på att det finns en rad olika faktorer som ligger till grund för om en elev göra sina läxor. De faktorer som är av störst betydelse är elevens sociala bakgrund, elevernas förståelse för vilket syfte läxorna ska fylla, lärarnas och föräldrarnas krav och förväntningar, betygen och olika former av belöningar samt elevernas fritidssysselsättningar. Betydelse för läraryrket Läxor är ett vanligt förekommande fenomen i dagens skola, men för att de skall fylla en relevant funktion krävs det att vi som lärare har kunskap om vad det är som motiverar elever att göra sina läxor. Vår förhoppning är att denna undersökning skall bidra till att vi och övriga lärare kan förhålla oss till och utforma läxor på ett optimalt sätt så att läxornas syfte uppnås. Denna kunskap bör vi som lärare även förmedla till elever och föräldrar, eftersom de är delaktiga i läxläsningen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3902
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2480-06.pdf (1012.Kb)
Datum
2007
Författare
Larsson, Linda
Samefors, Helena
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV