Vad kännetecknar en bra lärare? En intervjustudie av lärares och elevers syn på vilka egenskaper som kännetecknar en bra lärare
Sammanfattning
Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka vad elever och lärare anser vara
bra/dåliga lärarstilar samt se hur elevernas respektive lärarnas syn
relaterar till varandra. Finns det likheter eller skiljer sig elevers och
lärares syn på detta område?
Frågeställningar: Hur skildrar lärare en bra lärare?
Hur skildrar lärare en dålig lärare?
Hur skildrar elever en bra lärare?
Hur skildrar elever en dålig lärare?
Hur relaterar elevernas och lärarnas uppfattningar till varandra?
Metod: Undersökningen är genomförd med hjälp av kvalitativa intervjuer
med ett antal elever från en gymnasieskola och lärare från
blandade skolor. Inför intervjuerna studerade vi litteratur och
forskning kring ämnet.
Resultat: Resultatet visar att lärarnas och elevernas syn på vilka bra
egenskaper en lärare bör besitta stämmer i stort sett överens. I
huvudsak ansågs engagemang, humor, rättvisa, pedagogisk
förmåga och att brinna för sitt yrke som bra läraregenskaper, något
som även stämde väl överens med tidigare undersökningar och
litteratur. Några egenskaper såsom rättvis, social och skapa
trygghet skiljde de intervjuade grupperna åt. En dålig lärare
kännetecknades i huvudsak genom att vara ostrukturerad,
oengagerad, svårt för samarbete, svårt för kritik och saknar
pedagogisk förmåga. Detta belystes inte i litteraturen men
undersökningen lyfter ändå fram dessa egenskaper. Resultatet
visar även att det troligen är mycket svårt att bemästra samtliga bra
egenskaper eftersom olika individer har olika uppfattningar om
vad som anses som bra eller dåliga egenskaper. Uppsatsen
förespråkar en alternativ väg där en egen personlig stil
rekommenderas.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Holm, Kristoffer
Hansson, Mikael
Demen, Robin
Språk
sv