Show simple item record

dc.contributor.authorMarosán, Michaelswe
dc.contributor.authorOlausson, Andreasswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:06Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:06Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3904
dc.description.abstractSyfte: I den här uppsatsen vill vi undersöka hur ett begränsat antal lärare ser på de sociala konsekvenser som införandet av ordningsbetyg i skolan kan resultera i. Vi vill veta huruvida lärarna ser att ett ordningsbetyg skulle gynna, eller missgynna vissa grupper eller individer. Vi vill också undersöka hur de här lärarna ser på tillämpning av ett sådant betyg. T ex ser lärarna ordningsbetygens målsättning som möjlig att genomföra. Finns det risk för godtycklighet etc. Frågeställningar: A) Vilken roll tror de intervjuade lärarna att elevers sociala bakgrund kan spela för ordningsbetygens tillämpning? B) Hur ser du intervjuade lärarna på operationaliseringen av förslaget kring ordningsbetyg? Metod: Metoden vi använder är kvalitativa samtalsintervjuer. Undersökningen består av fem sådana intervjuer med högstadielärare vid en skola i Göteborg. Utifrån våra teoretiska utgångspunkter formulerar vi en rad frågor som vi ställer till dessa lärare. Deras svår analyserar vi också utifrån våra teoretiska definitioner. Dessa är dels Bourdieus teorier om habitus, fält och kulturellt kapital, men också teorier om implementering. Resultat: Resultatet av de svar vi fick är inte helt entydiga men vi kan ändå se tydliga tendenser i flera av lärarnas svar som visar på att de tror att ett införande av ordningsbetyg kan medföra en rad sociala konsekvenser. Dessa kan gynna och framförallt missgynna vissa elever beroende på deras sociala bakgrund. Flera av lärarna menade att det fanns risk för att vissa elever som redan hade en dålig relation till skolan skulle försämra sin relation ytterligare genom ett införande av ordningsbetyg. Detta p g a att ett ordningsbetyg skulle tydliggöra skillnaden mellan skolans normer och dessa elevers egna normer. Flera av lärarna ansåg också att det kunde uppstå problem vid betygssättningen när det gällde ordning och uppförande p g a att det fanns risk för godtycklighet. Samtidigt menade de att ett införande av ett ordningsbetyg kommer krocka med andra styrdokument inom skolanswe
dc.language.isosvswe
dc.titleOrdningsbetyg - En nödlösning?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record