Föräldrasamverkan i förskolan En kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på föräldrarsamverkan
Abstract
1. Vilken innebörd lägger verksamma inom förskolan i begreppet föräldrasamverkan?
. Ser verksamma inom förskolan föräldrasamverkan som något betydelsefullt för verksamheten?
3. Vad ser verksamma inom förskolan för hinder när det gäller utformandet av en fungerande
föräldrasamverkan?
Metod:
Vi har genomfört en kvalitativ studie, där vi har intervjuat pedagoger inom förskolan om deras syn på
föräldrasamverkan. Frågorna har varit öppna till sin karaktär och intervjuerna spelades in på band för att sedan
transkriberas. Därefter analyserade och tolkade vi intervjusvaren. Intervjuerna kategoriserades utifrån våra
frågeställningar.
Resultat:
Vår studie visar att pedagogerna menar att föräldrasamverkan kan betyda olika former av föräldrakontakt,
föräldrainflytande och föräldramedverkan. Beroende på vilken form man talade om såg man föräldrasamverkan
som mer eller mindre betydelsefullt. Pedagogerna såg föräldrakontakten som den viktigaste formen. En tydlig
gräns sattes upp för hur långt föräldrarnas inflytande fick lov att sträcka sig. Främsta hindret för en fungerande
samverkan menade pedagogerna låg hos föräldrarna och deras brist på tid. Resultatet från vår studie stämmer in
på tidigare forskning som visar att det kan finnas en konflikt mellan vad pedagogerna menar är förskolans mål
och uppdrag, och vad föräldrarna förväntar sig av förskolan. Men vi har också sett att pedagogerna försöker hitta
vägar för att komma runt de hinder som finns.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Lundström, Pia
Samuelsson, Anna
Keywords
Förskolan
föräldrasamverkan
föräldrakontakt
för
Language
sv