• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Föräldrasamverkan i förskolan ­ En kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på föräldrarsamverkan

Sammanfattning
1. Vilken innebörd lägger verksamma inom förskolan i begreppet föräldrasamverkan? . Ser verksamma inom förskolan föräldrasamverkan som något betydelsefullt för verksamheten? 3. Vad ser verksamma inom förskolan för hinder när det gäller utformandet av en fungerande föräldrasamverkan? Metod: Vi har genomfört en kvalitativ studie, där vi har intervjuat pedagoger inom förskolan om deras syn på föräldrasamverkan. Frågorna har varit öppna till sin karaktär och intervjuerna spelades in på band för att sedan transkriberas. Därefter analyserade och tolkade vi intervjusvaren. Intervjuerna kategoriserades utifrån våra frågeställningar. Resultat: Vår studie visar att pedagogerna menar att föräldrasamverkan kan betyda olika former av föräldrakontakt, föräldrainflytande och föräldramedverkan. Beroende på vilken form man talade om såg man föräldrasamverkan som mer eller mindre betydelsefullt. Pedagogerna såg föräldrakontakten som den viktigaste formen. En tydlig gräns sattes upp för hur långt föräldrarnas inflytande fick lov att sträcka sig. Främsta hindret för en fungerande samverkan menade pedagogerna låg hos föräldrarna och deras brist på tid. Resultatet från vår studie stämmer in på tidigare forskning som visar att det kan finnas en konflikt mellan vad pedagogerna menar är förskolans mål och uppdrag, och vad föräldrarna förväntar sig av förskolan. Men vi har också sett att pedagogerna försöker hitta vägar för att komma runt de hinder som finns.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3907
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2480-01.pdf (178.6Kb)
Datum
2007
Författare
Lundström, Pia
Samuelsson, Anna
Nyckelord
Förskolan
föräldrasamverkan
föräldrakontakt
för
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV