• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivationens förutsättningar och betydelse för lärare och elever - ur ett skolledarperspektiv

Abstract
Syfte: Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur lärare resonerar kring vad som påverkar elevers och lärares motivation och om det finns några likheter mellan det som lärarna uttrycker betydelsefullt på elevnivå och lärarnivå. Arbetet försöker också söka svar på vad lärarna uttrycker att skolledare har för betydelse i sammanhanget och i så fall på vilka sätt ledaren har betydelse. Teori: Arbetet handlar om forskning med anknytning till begreppen motivation, lärande, ledarskap och skolutveckling. Olika ledarskapsteorier lyfts fram med fokus på kollegialt lärande och distribuerat ledarskap. Uppsatsen skriven ur ett school-improvement perspektiv. Metod: Studien är en ett kvalitativt arbete och bygger på fem halvstrukturerade fokusgruppsintervjuer med totalt 20 lärare på olika enheter. Resultat: Lärarna som deltagit i fokusgruppsintervjuerna ger uttryck för att de till stor del tar elevernas motivation i beaktande när de planerar sin undervisning. Däremot verkar det som om man inte explicit diskuterar frågan i arbetsgrupperna. Lärarna uttrycker att det som elever behöver för att vara motiverade är sådana faktorer som också påverkar deras egen motivation. Lärarna beskriver att de själva och de undervisningsstrategier de valt har stor betydelse för elevernas motivation. Endast i en av intervjuerna är det en lärare som spontant lyfter att skolledaren har betydelse för lärarnas engagemang. På en direkt fråga om rektor har betydelse för deras motivation så varierar svaren och det är främst en grupp som uttrycker att rektor har betydelse när det gäller att bli inspirerad i pedagogiska processer. Studien visar på en utvecklingspotential när det gäller hur skolledare kan arbeta strategiskt och systematiskt med lärares motivation till sitt arbete.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/39100
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_39100_1.pdf (459.4Kb)
Date
2015-05-22
Author
Hulterström, Anna
Keywords
Motivation
Lärande
Ledarskap och skolutveckling
Series/Report no.
Magisteruppsats
HT14 PDAU61:3
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV