Om invandrarbarns känsla av sammanhang i mellanrummet mellan hemmet och skolan
Abstract
Syfte
Vårt syfte är att försöka få ökad kunskap om varför skolor i så kallade invandrartäta områden har lägre
måluppfyllelse än skolor i områden med större andel svenskfödda. Vi vill göra detta genom att titta närmare på
hur barn till invandrade föräldrar upplever sin position mellan svenska skolan och familjer från andra länder.
Huvudfråga
Skiljer sej KASAM för: 1) barn i svensk skola vars föräldrar är etniskt svenska, mot ) barn i svensk skola vars
föräldrar har ett annat etniskt ursprung än svenskt?
Metod och material
Vi ägnar den första delen av arbetet till litteraturstudier och hypotesunderbyggnad. Mead och Faucault är i denna
del viktiga namn. Därefter försöker vi att testa våra antaganden empiriskt och har valt att göra en jämförande
studie som utgår ifrån Antonovskys KASAM-begrepp och med hjälp av ett till detta hörande livsfrågeformulär.
Vi har använt utvalda delar av frågeformuläret som grund för intervjuer med sammanlagt 3 barn, indelade i
grupper.
Resultat
Mätt i KASAM upplever barn i svensk skola vars föräldrar är etniskt svenska inte mellanrummet mellan hem
och skola som märkbart annorlunda än barn i svensk skola vars föräldrar har ett annat etniskt ursprung än
svenskt.
Betydelse för läraryrket
Undersökningen handlar om hur känsla för sammanhang (KASAM) kan komma att skilja sig mellan barn till
svenska och till utländska föräldrar. Undersökningen är explorativ men kan vara ett led i vidare projekt. Den kan
vara av värde i debatten kring den sociala miljön på skolor i så kallade invandrartäta områden och även frågor
rörande barns psykiska hälsa. Resultatet har även gett oss en anledning att ifrågasätta våra egna förväntningar
och bidrar således till ett medvetandegörande av våra förutfattade meningar och en motpol till negativa
förväntningar. I detta ser vi att arbetet med uppsatsen bidragit till någonting mycket viktigt i vår utbildning och
vårt skapande av oss själva som kompetenta och yrkesutövare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
deshayes, joel
Keywords
KASAM
invandrarbarn
mellanrum
social kontext
h
Language
sv