• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Medieundervisning och lärstilar - en tillämpning med utgångspunkt i aktuell forskning

Sammanfattning
Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att beskriva hur ett undervisningsmoment i kursen mediekommunikation A kan utformas i enlighet med kunskap om lärstilsteori och aktuell forskning om medieundervisning som grund. Jag har valt att göra min tillämpning enligt lärstilsmetoden mot bakgrund av att Göteborgs stad utbildning genomför ett antal projekt som syftar till att prova om lärstilsmetoden kan förbättra elevernas inlärning. Mina frågeställningar är: vad inom kursen mediekommunikation A skulle särskilt lämpa sig att introducera med hjälp av en lärstilsmetod? Hur skulle ett lektionsupplägg enligt lärstilsmetoden kunna se ut för detta moment? Vilka är potentiella för- och nackdelar med ett sådant upplägg? Min metod är hermeneutisk. Jag vill med hjälp av tidigare forskning inom området medier och undervisning lyfta fram vad som kan ses som särskilt angeläget att arbeta med och tillämpa detta enligt lärstilsmetoden i ett moment på kursen mediekommunikation A på gymnasiets Medieprogram. Mitt resultat visar att forskningen inom medieundervisning främst pekar på området "media literacy" som angeläget att arbeta med. Det är också det område jag under min praktik upplevt svårast för elever på Medieprogrammets första år i kursen mediekommunikation A. Jag har därför valt ett moment inom detta område och ger ett förslag till tillämpning på detta enligt Dunn och Dunns lärstilsmodell. Det är min avsikt att detta arbete ska tillföra ny kunskap om hur man kan använda en lärstilsmetod inom området medieundervisning för att förbättra elevernas inlärning. Det är också en ambition att mitt arbete kan inspirera lärare till att använda lärstilsmetoden inom andra ämnen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3912
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2432-04.pdf (118.8Kb)
Datum
2007
Författare
Fernström, Tina
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV