• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Medieundervisning och lärstilar - en tillämpning med utgångspunkt i aktuell forskning

Abstract
Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att beskriva hur ett undervisningsmoment i kursen mediekommunikation A kan utformas i enlighet med kunskap om lärstilsteori och aktuell forskning om medieundervisning som grund. Jag har valt att göra min tillämpning enligt lärstilsmetoden mot bakgrund av att Göteborgs stad utbildning genomför ett antal projekt som syftar till att prova om lärstilsmetoden kan förbättra elevernas inlärning. Mina frågeställningar är: vad inom kursen mediekommunikation A skulle särskilt lämpa sig att introducera med hjälp av en lärstilsmetod? Hur skulle ett lektionsupplägg enligt lärstilsmetoden kunna se ut för detta moment? Vilka är potentiella för- och nackdelar med ett sådant upplägg? Min metod är hermeneutisk. Jag vill med hjälp av tidigare forskning inom området medier och undervisning lyfta fram vad som kan ses som särskilt angeläget att arbeta med och tillämpa detta enligt lärstilsmetoden i ett moment på kursen mediekommunikation A på gymnasiets Medieprogram. Mitt resultat visar att forskningen inom medieundervisning främst pekar på området "media literacy" som angeläget att arbeta med. Det är också det område jag under min praktik upplevt svårast för elever på Medieprogrammets första år i kursen mediekommunikation A. Jag har därför valt ett moment inom detta område och ger ett förslag till tillämpning på detta enligt Dunn och Dunns lärstilsmodell. Det är min avsikt att detta arbete ska tillföra ny kunskap om hur man kan använda en lärstilsmetod inom området medieundervisning för att förbättra elevernas inlärning. Det är också en ambition att mitt arbete kan inspirera lärare till att använda lärstilsmetoden inom andra ämnen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3912
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2432-04.pdf (118.8Kb)
Date
2007
Author
Fernström, Tina
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV