Medieundervisning och lärstilar - en tillämpning med utgångspunkt i aktuell forskning
Abstract
Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att beskriva hur ett undervisningsmoment i
kursen mediekommunikation A kan utformas i enlighet med kunskap om lärstilsteori och
aktuell forskning om medieundervisning som grund. Jag har valt att göra min tillämpning
enligt lärstilsmetoden mot bakgrund av att Göteborgs stad utbildning genomför ett antal
projekt som syftar till att prova om lärstilsmetoden kan förbättra elevernas inlärning. Mina
frågeställningar är: vad inom kursen mediekommunikation A skulle särskilt lämpa sig att
introducera med hjälp av en lärstilsmetod? Hur skulle ett lektionsupplägg enligt
lärstilsmetoden kunna se ut för detta moment? Vilka är potentiella för- och nackdelar
med ett sådant upplägg? Min metod är hermeneutisk. Jag vill med hjälp av tidigare
forskning inom området medier och undervisning lyfta fram vad som kan ses som särskilt
angeläget att arbeta med och tillämpa detta enligt lärstilsmetoden i ett moment på kursen
mediekommunikation A på gymnasiets Medieprogram. Mitt resultat visar att forskningen
inom medieundervisning främst pekar på området "media literacy" som angeläget att
arbeta med. Det är också det område jag under min praktik upplevt svårast för elever på
Medieprogrammets första år i kursen mediekommunikation A. Jag har därför valt ett
moment inom detta område och ger ett förslag till tillämpning på detta enligt Dunn och
Dunns lärstilsmodell. Det är min avsikt att detta arbete ska tillföra ny kunskap om hur
man kan använda en lärstilsmetod inom området medieundervisning för att förbättra
elevernas inlärning. Det är också en ambition att mitt arbete kan inspirera lärare till att
använda lärstilsmetoden inom andra ämnen.
Degree
Student essay