Möjligheter i kollegiala samtal om NO-undervisning och bedömning
Possibilities in collegial discussions on science teaching and assessment
Abstract
Syftet med studien är att belysa NO-lärares kollegiala samtal om bedömning i ett sammanhang av undervisning och lärande i naturvetenskap, som arena för professionsutveckling. Lärarens kompetens är en av de viktigaste faktorerna för elevers möjlighet att lära och kollegialt samarbete om planering av undervisning kan skapa goda förutsättningar för lärares lärande.
Uppsatsen bygger på två delstudier. Båda studierna tar utgångspunkt i den fenomenografiska traditionen, där lärande innebär att någon erfar ett fenomen för ett för henne nytt sätt.
I den första delstudien analyseras kvalitativt skilda sätt i hur lärare i kollegiala samtal uttrycker sig om innehållsliga aspekter av NO-undervisning och bedömning. I den andra delstudien analyseras samtalsflödet. Resultatet i studien bygger därmed på två delresultat av olika karaktär. I den första studien uttrycker sig lärarna om samma innehåll men på skilda sätt. Skillnaden framträder i hur de talar om aspekter av bedömning och relationen mellan dem. När kunskap och eller det kunnande eleverna visat relateras till den undervisning som genomförts i klassrummet, öppnar det för ett förhållningssätt där undervisning och bedömning ses som beroende av varandra. I den andra studien belyses möjligheter till lärande i de kollegiala samtalen om bedömning av elevers kunnande i naturvetenskap, ur såväl ett kollektivt som ett individuellt perspektiv. Bilden som framträder i studien är inte entydig utan snarare mångbottnad och varierad i relation till de aktiviteter lärarna ägnar sig åt, individuellt eller kollegialt. Ett antal exempel har identifierats som sammantaget bidrar med kunskap om innebörden av möjligheter i de kollegiala samtalen.
Kollegiala samtal om NO-undervisning och bedömning av elevers lärande kan därmed bidra till lärares professionsutveckling. I samtalet skapas möjlighet till att explicit uttrycka sig om exempelvis tolkning av styrdokument och vilken betydelse den får för planering, genomförande och utvärdering av egen undervisning. Genom att eftersträva samtal med god kvalitet, där deltagarna gemensamt eller med hjälp av en samtalsledare medvetet försöker synliggöra varandras förgivettaganden, kan möjligheter skapas för gemensam och individuell utveckling som lärare.
Description of project
The aim of this study is to shed light on collegial discussions as an arena for professional development, investigated when science teachers discuss assessment in the context of teaching and learning science. Teachers’ competence is very important for students’ opportunities to learn, and collegial cooperation about teaching may influence teachers’ learning.
This essay is based on two studies. Both studies are theoretically based in the phenomenographic tradition, where learning implies that someone experiences a phenomenon in a way that is, for that person, new and qualitatively different.
In the first study, I analyze qualitatively different ways in which science teachers in collegial meetings discuss science teaching and assessment, which means focusing on how the teachers express the content of the discussion. In the second study the analytical focus is on the flow of the discussion in itself. In this way, the result of the overall study is built on two results with distinct qualities. In the first study, it is identified that the teachers discuss the same content in qualitatively different ways, in particular, the relation between aspects of assessment. Relating students’ knowledge to the teaching carried out in the classroom opens up for a relational approach where teaching and assessment are seen as interdependent. In the second study, the opportunities for learning in collegial discussions about students’ knowledge in science are investigated, both from a collective and an individual perspective. The picture that emerges is not unambiguous, but rather multifaceted, and varies in relation to teachers’ individual or collegial activities. A number of examples are identified, which as a whole will contribute to knowledge about opportunities for learning that arise in these collegial discussions.
Collegial discussions about science teaching and assessment of students’ knowledge may promote teachers’ professional development. In the discussions it is possible to explicitly discuss, for instance, how to interpret of the syllabus and the significance of this interpretation for planning, carrying out and evaluating your teaching. By aiming for discussions of a high quality where the participants, with or without a moderator, deliberately point out the things that the others take for granted, opportunities for mutual or individual development as teachers will emerge
Other description
Denna licentiatuppsats har genomförts inom den nationella forskarskolan LicFontD – Forskarskola i naturvetenskap, matematik, teknik och dessa ämnens didaktik för verksamma lärare och förskollärare. Forskarskolan, som leder fram till en licentiatexamen, är ett samarbete mellan 13 universitet och högskolor med Lindköpings universitet som värdhögskola, www.isv.liu.se/fontd och finansieras av Vetenskapsrådet (projektnummer 2011-5293).
View/ Open
Date
2014Author
Sjöberg, Marlene
Keywords
kollegiala samtal
lärares professionsutveckling
ämnesdidaktik
lärarkompetens
bedömningskompetens
collegial discussions
teachers professional development
science education
teachers' competence, assessment literacy
phenomenography
Publication type
licentiate thesis
ISSN
1652-5051
Language
swe