• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Medievanor och skolprestationer ­ en undersökning av mediekonsumtionens effekter på gymnasieungdomars skolprestationer

Sammanfattning
Syftet med den här uppsatsen är att undersöka om gymnasieungdomars mediekonsumtion har någon påverkan på deras skolprestationer. Frågeställningar: Påverkas gymnasieungdomars skolprestationer negativt av en hög mediekonsumtion? Påverkas skolprestationerna av mediekonsumtionens innehållsliga karaktär? Hur påverkas ett eventuellt samband av faktorer som kön och socioekonomisk status (SES)? Högkonsumtion av vilken typ av medium har mest inverkan på skolprestationer? Vi har i denna studie valt att utföra en kvantitativ undersökning i form av enkäter. Totalt har 454 gymnasieelever i Göteborg svarat på vår enkät som består av frågor angående deras mediekonsumtion, betyg och bakgrundsförhållanden. Vår studie visar bl.a. att högkonsumenter av medier har lägre betyg än lågkonsumenter. Vid kontroll för kön kan vi se att betygsskillnaden mellan kvinnliga hög- respektive lågkonsumenter är större än den mellan manliga. Tjejerna verkar alltså vara de som missgynnas mest av en hög mediekonsumtion. När vi även kontrollerar för SES ser vi att det finns en betygsskillnad mellan högkonsumenterna beroende på vilket resursområde de kommer från. Elever från lågresursområden som samtidigt är högkonsumenter av medier har lägre betyg än de från högresursområden. Endast små skillnader kan utläsas i frågan om huruvida den innehållsliga karaktären påverkar betygen. Det medium som enligt vår empiri påverkar betygen mest negativt är video/DVD. De kunskaper vi fått genom undersökningen är avslutningsvis relevanta för vår kommande yrkesroll. Undersökningen har höjt vår medvetenhet om relationen mellan gymnasieelevers medievanor och deras skolprestationer. Som lärare i ett modernt samhälle med ett föränderligt medielandskap är det viktigt att ha kunskaper om och insikter i hur barn och ungas medievanor kan påverka deras skolprestationer.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3915
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2432-01.pdf (237.8Kb)
Datum
2007
Författare
Ciceri, Camilo
Ekdahl, Sofia
Nyckelord
mediekonsumtion
skolprestationer
betyg
socioeko
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV