Genus och jämställdhet i förskolan- ett bidrag till förståelse av förskolelärares syn på genuskunskapens betydelse
Sammanfattning
Syftet med studien var att undersöka hur förskolelärare såg på betydelsen av att ha kunskap
om genus. Frågeställningarna var: Hur ser pedagoger i förskolan på utbildning i genus?
Vilken betydelse tycker pedagoger genuskunskap har för sitt eget arbete i förskolan? Vilken
betydelse tycker pedagoger att genuskunskap har för att nå jämställdhetsmålen? Jag har
använt mig av en kvalitativ intervjumetod, där jag har intervjuat fyra stycken förskolelärare.
Mitt resultat visade att ingen av pedagogerna direkt var emot utbildning i genus, även om
intresset varierade. Två av förskolelärarna ansåg att genuskunskap hade betydelse för deras
eget arbete. Två ansåg att det inte behövdes för deras eget arbete. Min undersökning visade
också att tre pedagoger ansåg att genuskunskap hade betydelse för att nå jämställdhetsmålen.
En utav dessa ansåg att det inte hade någon betydelse för henne själv, eftersom hon redan
arbetade jämställt. En pedagog svarade att hon inte trodde att genuskunskap hade så stor
betydelse för att nå jämställdhetsmålen. Jag anser att genuskunskap behövs i
förskoleläraryrket. Detta för att mitt resultat visar att en del av förskolelärarna i min
undersökning, själva anser att det behövs för att arbeta jämställt och nå jämställdhetsmålen.
Mitt resultat visade att även om det fanns en god vilja att arbeta jämställt hos pedagogerna i
min undersökning, saknades ofta kunskapen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Karlsson, Maria
Nyckelord
Genus
jämställdhet
förskola
genuskunskap
jämst
Språk
sv