• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Genus och jämställdhet i förskolan- ett bidrag till förståelse av förskolelärares syn på genuskunskapens betydelse

Sammanfattning
Syftet med studien var att undersöka hur förskolelärare såg på betydelsen av att ha kunskap om genus. Frågeställningarna var: Hur ser pedagoger i förskolan på utbildning i genus? Vilken betydelse tycker pedagoger genuskunskap har för sitt eget arbete i förskolan? Vilken betydelse tycker pedagoger att genuskunskap har för att nå jämställdhetsmålen? Jag har använt mig av en kvalitativ intervjumetod, där jag har intervjuat fyra stycken förskolelärare. Mitt resultat visade att ingen av pedagogerna direkt var emot utbildning i genus, även om intresset varierade. Två av förskolelärarna ansåg att genuskunskap hade betydelse för deras eget arbete. Två ansåg att det inte behövdes för deras eget arbete. Min undersökning visade också att tre pedagoger ansåg att genuskunskap hade betydelse för att nå jämställdhetsmålen. En utav dessa ansåg att det inte hade någon betydelse för henne själv, eftersom hon redan arbetade jämställt. En pedagog svarade att hon inte trodde att genuskunskap hade så stor betydelse för att nå jämställdhetsmålen. Jag anser att genuskunskap behövs i förskoleläraryrket. Detta för att mitt resultat visar att en del av förskolelärarna i min undersökning, själva anser att det behövs för att arbeta jämställt och nå jämställdhetsmålen. Mitt resultat visade att även om det fanns en god vilja att arbeta jämställt hos pedagogerna i min undersökning, saknades ofta kunskapen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3918
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1800-05.pdf (222.7Kb)
Datum
2007
Författare
Karlsson, Maria
Nyckelord
Genus
jämställdhet
förskola
genuskunskap
jämst
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV