Show simple item record

dc.contributor.authorTanaka, Yukikoswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:20Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:20Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3919
dc.description.abstractSyfte: Studiens syfte är att undersöka och klargöra hur modersmålsstöd fungerar i förskolan och samtidigt lyfta fram modersmålets betydelse för barns språk- och identitetsutveckling. Den empiriska undersökningen har som mål att undersöka pedagogernas arbetssätt i flerspråkiga förskolor och att utreda hur modersmålsstödet fungerar i förskolan i Göteborg. Huvudfråga: Studiens frågeställning lyder: Hur tillgodoser förskolor i Göteborgs kommun de flerspråkiga barnens rätt till modersmålsstöd? Metod och material: Studien består av en kvalitativ undersökning med halvstrukturerade intervjuer. Sammanlagt intervjuades två modersmålslärare och tre förskollärare från tre olika förskolor i Göteborgs kommun. Intervjuerna spelades in på band och intervjumaterialet blev dels transkriberat i sin helhet och dels sammanfattades den del som var relevant för studien. Resultat: Modersmålslärarna ambulerar mellan förskolan och skolan och ger barnen språkträning en gång i veckan. Språkträningen ges parallellt med den ordinarie verksamheten. Föräldrarnas och pedagogernas önskemål om att barnen ska få modersmålsstöd förhindras av kommunens budgetbesparing. Pedagogerna har en positiv inställning till barnens språk och har viljan att utveckla barnens kunskaper. I förskolan arbetar tvåspråkig personal, men deras språkkompetens utnyttjas ofta inte på bästa sätt för barnen. I förskolan talar barnen svenska med varandra även om de har samma modersmål. Detta beror dels på att svenska fungerar som ett gemensamt språk i förskolan och dels på att alla aktiviteter i förskolan sker på svenska, så att det är lättare att använda svenska. Betydelse för läraryrket: Flerspråkighet i förskolan ska uppmärksammas mer och pedagoger i förskolan måste hitta ett bra sätt att dra nytta av de flerspråkiga barnens erfarenheter och kunskaper. Samtidigt bör den flerspråkiga personalens kompetens användas mer effektivt. Pedagoger måste samarbeta med modersmålslärare för att öka modersmålsstödets kvalitet. Genom ökad kunskap om modersmålets betydelse för barns språk- och identitetsutveckling, kan förskolepedagogerna höja statusen på barnens språk och kulturtillhörighet.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectModersmålsstödswe
dc.subjectmodersmålswe
dc.subjecttvåspråkighetswe
dc.subjectflerspråswe
dc.titleFlerspråkighet i förskolan. En kvalitativ studie av modersmålsstöd i förskolan i Göteborgswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record