• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att sälja en skola ­ en multimodal analys av två gymnasieskolors informationsbroschyrer

Abstract
Med den här uppsatsen vill vi titta närmare på hur gymnasieskolorna i Göteborg marknadsför sig. Vi vill se vilken värld en niondeklassare möter på sin väg att välja gymnasium. Vad tar avsändarna upp och hur försöker de få läsaren att ta åt sig av informationen? Vi har valt att titta närmare på broschyrer från två skolor i Göteborgsregionen: en friskola, Donnergymnasiet, och en kommunal skola, Hulebäcksgymnasiet, broschyrer som skolorna använder i sin marknadsföring. Syftet med uppsatsen är följaktligen att visa hur dessa två skolor presenterar sig själva. För att undersöka skolornas marknadsföring har vi valt att göra en multimodal analys. I en multimodal analys undersöker man hur text och visuella uttryck skapar sammanhang och kommunicerar med oss. Man tittar alltså på hela framställningen och hur elementen kombineras ihop för att skapa mening. Den multimodala analysen har visat att skolor försöker locka till sig elever på liknande sätt. Båda skolor fokuserar mycket på fenomen som ligger utanför själva undervisningen: stämningen på skolan är viktig i båda fallen, tillsammans med traditioner och idrott och hälsa. En annan likhet är att båda skolor trycker på identitet, men i olika grad. De vill utmärka sig och visa att de är extraordinära. Det är av betydelse för läraryrket att vara medveten om hur profilering och marknadsföring påverkar arbetet och arbetsplatsen. En tydlig profil färgar lärarens vardag genom att denna visas upp utåt och skapar förväntningar. Det därför viktigt att veta vilken bild skolans marknadsföringsmaterial målar upp och hur man tilltalar de eventuella eleverna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3920
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-1350-8.pdf (543.3Kb)
Date
2007
Author
Åberg, Hedvig
Lundgren, Jenny
Pirooz, Simin
Keywords
Marknadsföring
multimodal analys
ideationell str
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV