Att sälja en skola en multimodal analys av två gymnasieskolors informationsbroschyrer
Sammanfattning
Med den här uppsatsen vill vi titta närmare på hur gymnasieskolorna i Göteborg marknadsför sig. Vi vill se
vilken värld en niondeklassare möter på sin väg att välja gymnasium. Vad tar avsändarna upp och hur försöker
de få läsaren att ta åt sig av informationen?
Vi har valt att titta närmare på broschyrer från två skolor i Göteborgsregionen: en friskola, Donnergymnasiet,
och en kommunal skola, Hulebäcksgymnasiet, broschyrer som skolorna använder i sin marknadsföring. Syftet
med uppsatsen är följaktligen att visa hur dessa två skolor presenterar sig själva. För att undersöka skolornas
marknadsföring har vi valt att göra en multimodal analys. I en multimodal analys undersöker man hur text och
visuella uttryck skapar sammanhang och kommunicerar med oss. Man tittar alltså på hela framställningen och
hur elementen kombineras ihop för att skapa mening.
Den multimodala analysen har visat att skolor försöker locka till sig elever på liknande sätt. Båda skolor
fokuserar mycket på fenomen som ligger utanför själva undervisningen: stämningen på skolan är viktig i båda
fallen, tillsammans med traditioner och idrott och hälsa. En annan likhet är att båda skolor trycker på identitet,
men i olika grad. De vill utmärka sig och visa att de är extraordinära.
Det är av betydelse för läraryrket att vara medveten om hur profilering och marknadsföring påverkar arbetet
och arbetsplatsen. En tydlig profil färgar lärarens vardag genom att denna visas upp utåt och skapar
förväntningar. Det därför viktigt att veta vilken bild skolans marknadsföringsmaterial målar upp och hur man
tilltalar de eventuella eleverna.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Åberg, Hedvig
Lundgren, Jenny
Pirooz, Simin
Nyckelord
Marknadsföring
multimodal analys
ideationell str
Språk
sv