Visa enkel post

dc.contributor.authorHein, Laura
dc.date.accessioned2015-06-01T10:25:03Z
dc.date.available2015-06-01T10:25:03Z
dc.date.issued2015-06-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39207
dc.description.abstractHälsoturism har funnits i tusentals år, men just träningsturism är en turismgren som har växt fram i ett snabbt tempo och fortsätter öka i populariteten bland resenärer. På grund av den växande populariteten är det ett ämne som ska uppmärksammas mer i turismbranschen, och forskas om, för att utveckla en förståelse för marknadssegmentet träningsturister. Av denna anledning har jag valt att studera svenska turisters motiv till träningsresor och även undersöka betydelsen av träningsresans destination i köpprocessen. Studien utgår ifrån tre kvalitativa djupintervjuer med erfarna träningsturister, samt av kvantitativa enkätundersökningar med svenska turister. Den kvalitativa metoden används för att undersöka träningsturisters åsikter om destinationens betydelse vid valet av träningsresa, men även för att kunna studera oberoende variabler till resemotiven. Den kvantitativa metoden undersöker turisters intresse och resemotiv till träningsresa, och betydelsen av destinationen vid prioritering av resemotiv på ett kvantifierbart sätt. Den teoretiska referensramen som studien använder sig av består av teorier om turistens köpprocesser, motivationsteorier, produktgörandet av platser, och om tidigare forskning som genomförts av specifikt träningsturismen. Studiens resultat visar ett mönster bland turister som är intresserade av träningsresor och har utvecklat ett primärmotiv. Resultatet av destinationens betydelse i köpprocessen vid val av träningsresor ledde till en diskussion om träningsturismens hållbarhet som förhoppningsvis kan utvecklas inom fortsatt forskning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsats i kulturgeografi med inriktning mot turismgeografisv
dc.relation.ispartofseries2015/6sv
dc.subjectträningsturismsv
dc.subjectwellnessturismsv
dc.subjectmotivsv
dc.subjectdestinationsv
dc.subjectköpprocesssv
dc.title”Det ska vara varmare än i Sverige!” - En studie om svenska turisters motiv till träningsresor och betydelsen av destinationen i beslutsfattandetsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of Economy and Societyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post