Show simple item record

dc.contributor.authorAbatsidis, Liana
dc.date.accessioned2015-06-02T09:45:59Z
dc.date.available2015-06-02T09:45:59Z
dc.date.issued2015-06-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39217
dc.description.abstractSyfte Studiens syfte är ta reda på lärarnas utvärderingspraktik när det gäller elevers matematiska kunskaper och förståelse. Är det den formativa eller den summativa bedömningen som tillämpas mest? Vad tycker lärarna om sitt sätt att utvärdera elevernas kunskaper, beror det på vilka elever de utvärderar? Följande forskningsfrågor ska besvaras: • Hur anpassas lärarens sätt att bedöma en elevs kunskap i matematik beroende på elevens förmågor och motivation? • Hur påverkas lärarens undervisning av tidigare genomförda utvärderingen av elevers förståelse i matematik? Teori Den teoretiska ramen för denna studie är variationsteori. Olika variationsmönster presenteras och det centrala begreppet lärandeobjekt och dess kritiska aspekter används i analysen av resultatet. I studiens början presenteras det en del av tidigare forskning kring formativ bedömning i matematik med fokus på vikten av tillämpningen av interaktiv feedback i undervisning och bedömning. Metod En kvalitativ metod i form av observationer och följande halvstrukturerade intervjuer används i den här studien, det som är av denna studies intresse är lärarnas uppfattningar kring sin bedömning. Sex observationer i klassmiljön och tre efterföljande intervjuer med matematiklärarna har genomförts. Resultat Det mest intressanta i resultatet är att de lärare som regelbundet använder interaktiv feedback och bedömer elevernas kunskaper formativt har tydligare uppfattningar om sina elevers förmågor och förståelse i matematik. Detta leder till att deras sätt att undervisa varierar och förändras beroende på vilka feedback på sin undervisning de har fått av eleverna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT14 IPS12 SLP600sv
dc.subjectformativ bedömningsv
dc.subjectsummativ bedömningsv
dc.subjectinteraktiv feedbacksv
dc.subjectvariationsteorisv
dc.subjectlärandeobjektsv
dc.subjectkritiska aspektersv
dc.titleLärares utvärderingspraktiker i matematik - en studie om tre matematiklärares sätt att tillämpa formativ bedömning i utvärderingen av elevernas kunskapersv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record